Sökning: "Specialeffekter"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Specialeffekter.

  1. 1. The different viewing experiences between special and visual effects

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Caroline Yu; Ann-Mia Zhang; [2019]
    Nyckelord :Computer graphics; CGI; effect comparison; special effects; visual effects; Valence-Arousal Model; emotional reaction;

    Sammanfattning : Computer graphics field is rapidly growing and is widely used in many industries, especially in cinematics. The visual effects, which is a part of the field, have become more affordable in comparison to special effect. By using more visual effects, safety during the shooting increases and the use of resources decreases. LÄS MER

  2. 2. Från Ronja Rövardotter till Hundraåringen : Kartläggning av hur specialeffekter och visuella effekter används inom svensk filmbransch idag och vad branschens inställning till det är

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och design

    Författare :Sara Gustavsson; Jonas Helmersson; [2015]
    Nyckelord :Film; film production; effects; digital effects; cgi; vfx; sfx; fx; analogue effects; special effects; visual effects; practical effects; physical effects; effect movie; film worker; producer; film producer; financier; funder; Film; filmproduktion; effekter; digitala effekter; cgi; vfx; sfx; fx; analoga effekter; specialeffekter; visuella effekter; praktiska effekter; fysiska effekter; effektfilm; filmarbetare; producent; filmproducent; finansiär;

    Sammanfattning : "Technology has been a key element in the changing creative possibilities available to filmmakers, but deep down the questions of staging, point of view, pace, suspense, time and psychology faced by filmmakers as they walk onto the set in the morning have remained remarkably consistent". Cousins, 2004, s13. LÄS MER

  3. 3. A Graph-Based Approach to Procedural Terrain

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

    Författare :Vidak Mijailovic; [2015]
    Nyckelord :Terrain; real-time computer graphics; digital-cartography; graph-grammar; Perlin noise; diamond-square; Terräng; realtid datorgrafik; digital-kartografi; graf-grammatik; Perlin noise; diamond-square;

    Sammanfattning : Procedural terrain generation is a field that handles procedural, not by hand, generated realistic looking terrain for use in simulations, video games, movie special effects or art. It allows for creation of vast and far more detailed terrain than humans can create by hand. In this paper a new method for procedural terrain generation is presented. LÄS MER

  4. 4. Ungdomars perception av partikeleffekter i digitala FPS-spel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Tobias Haglund; [2014]
    Nyckelord :Partikeleffekter; digitala spel; perception; tunnelseende;

    Sammanfattning : Denna text undersöker om unga datorspelare uppfattar perifera dynamiska specialeffekter i virtuella spelmiljöer av FPS-spel. Texten går igenom tidigare forskning om perception och hur partikeleffekter i spel har utvecklats de senaste 20 åren. LÄS MER

  5. 5. Digitala attraktioner – en studie av specialeffektens konsekvenser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Filmvetenskap

    Författare :Olov Östlund; [2013]
    Nyckelord :Digitala attraktioner; specialeffekter; attraktionsfilm; Tom Gunning; Marvel Studios; Performing Arts; Languages and Literatures; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Syftet är att utreda om specialeffekternas utveckling har tagit filmen tillbaka till ett stadium av attraktionsfilm. Genom vetenskapliga verk och digitala källor har jag samlat relevant information för att underbygga min tes. LÄS MER