Sökning: "Speciallärarens roll"

Visar resultat 1 - 5 av 96 uppsatser innehållade orden Speciallärarens roll.

  1. 1. Deltagande inkludering och delaktighet för elever i matematiksvårigheter : - speciallärarens roll i ett specialpedagogiskt sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Susann Aspling; Maria Lönngren; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; deltagande inkludering; delaktighet; matematiksvårigheter; speciallärare;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lärares beskrivningar av deltagande inkludering samt på vilket sätt lärare och elever beskriver delaktighet i matematikundervisningen. Syftet är att bidra med kunskap om dessa begrepp, för att skapa goda förutsättningar för ett arbete kring en tillgänglig lärmiljö för alla elever. LÄS MER

  2. 2. Har du hört på maken – man kan läsa med öronen! : En kvalitativ studie om hur lärare och elever beskriver att öronläsning används i undervisningen som ett stöd för läsförmåga och läsengagemang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisbeth Gribbling; Cecilia Nyhlén; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; delaktighet; läsengagemang; språklig tillgänglighet; öronläsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Gribbling, Lisbeth och Nyhlén, Cecilia (2023). “Har du hört på maken – man kan läsa med öronen!” Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Ett, två, tre - alla ska mé : Effekten av den tillgängliga lärmiljön med koppling till den tidiga läsinlärningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Josefin Lindoff; Camilla Riishøj; [2023]
    Nyckelord :adaptations; prerequisite for learning; special education teacher; early literacy; accessible learning environment; Anpassningar; förutsättning att komma till lärande; speciallärare; tidig läsinlärning; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Riishøj, Camilla och Lindoff, Josefin (2023). Ett, två, tre - alla ska mé. Effekten av den tillgängliga lärmiljön med koppling till den tidiga läsinlärningen. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Elever med särskild matematikbegåvning : en kvalitativ intervjustudie om lärares och speciallärares uppfattningar om identifiering av eleverna och anpassningar i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann Lagergren; Helena Hägg; [2023]
    Nyckelord :anpassningar; identifiering; relationer; särskild matematikbegåvning;

    Sammanfattning : Hägg, Helena och Lagergren, Ann (2023). Elever med särskild matematikbegåvning - en kvalitativ intervjustudie om lärare och speciallärares uppfattningar om identifiering av eleverna och anpassningar i matematikundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Speciallärarexamen - oumbärlig eller överflödig? : Sex rektorers perspektiv på specialläraruppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Sandsborg; [2023]
    Nyckelord :profession; rektor; speciallärare; specialpedagog; språk-; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie önskar bidra med kunskap om rektorers perspektiv på specialläraruppdraget och vilken insikt de kan ha gällande speciallärarens uppdrag och profession. Studien önskar även bidra med vilka rektorers visioner om och perspektiv på speciallärarens uppdrag kan vara framgent gällande elevers språk-, läs- och skrivutveckling. LÄS MER