Sökning: "Specialpedagoger roll i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 93 uppsatser innehållade orden Specialpedagoger roll i förskolan.

  1. 11. “Alltså det är världens chans!” : Specialpedagogens handlingsutrymme att arbeta förebyggande och främjande utifrån lokal placering i förskolan 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Camilla Strömberg; Malin Winstrand; [2023]
    Nyckelord :Främjande; Förebyggande; Handlingsutrymme; Legitimitet; Profession.;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studien syftar till att synliggöra hur specialpedagoger och rektorer tolkar den förebyggande och främjande delen av specialpedagogens uppdrag. Vidare syftar studien till att få en insikt i vilket handlingsutrymme specialpedagogen har att arbeta förebyggande och främjande utifrån organisation och profession. LÄS MER

  2. 12. NÄR KOMPETENSEN INTE RÄCKER TILL : En studie om samarbetet mellan förskollärare och specialpedagog i arbetet med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Marklund; Anna Rehn; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagog; barn i behov av särskilt stöd; förskollärare; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få mer kunskap om hur samarbetet går till mellan förskollärare och specialpedagog samt hur förskollärare nyttjar specialpedagogers kompetens. Studiens frågeställningar fokuserar på förskollärarens samarbete med specialpedagoger, vilka möjligheter respektive svårigheter som kan uppstå i samarbetet och det arbetet som sker med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  3. 13. ”Man är ju två i ett samtal” : En kvalitativ studie om förskollärares och specialpedagogersuppfattningar om kommunikation, samarbete och roller vid tidiga stödinsatser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kerstin Trygg; [2023]
    Nyckelord :inkluderande lärmiljö; kommunikation; samarbete; samverkan; sociala roller; specialpedagogik; stödinsatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka samarbetet och kommunikationen mellan specialpedagoger och förskollärare vid tidiga stödinsatser. Särskilt fokus ligger på respondenternas erfarenheter av den kommunikation som förs, vilka faktorer som påverkar kommunikation och samarbete samt hur respektive profession uppfattar varandras roller. LÄS MER

  4. 14. Specialpedagogisk handledning : Pedagogers förhållningssätt i mötet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pernilla Larsson Holmqvist; [2023]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningssätt; förskola; handledning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Larsson Holmqvist, Pernilla (2023). Specialpedagogisk handledning - Pedagogersförhållningssätt i mötet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Special educationalsupervision - Teachers ́approach towards children with special needs in preschool education. LÄS MER

  5. 15. Anpassad verksamhet för barn i förskolan : En enkätundersökning om hur olika förskolor i Stockholm anpassar sin verksamhet för att möjliggöra en lekmiljö för barn med särskilda behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mina Abdullah Nazar; Isabelle Lindkvist; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; särskilda behov; förskola; anpassning; lekmiljö; specialpedagogik; funktionsnedsättning; fysisk miljö; pedagogik; specialpedagog; enkät; kvantitativ analysmetod; kvalitativ analysmetod;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att undersöka hur olika förskolor i Stockholm anpassar sin verksamhet för att skapa en lekmiljö som möjliggör inkludering av barn med funktionsnedsättningar. Den datainsamlingsmetoden vi har använt var en enkätmetod som skickades ut till flera förskolor runt om Stockholms län för att ta reda på hur olika förskolor i Stockholm arbetar med anpassningen för att möjliggöra en inkluderande lekmiljö för barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER