Sökning: "Specialpedagoger roll i förskolan"

Visar resultat 36 - 40 av 93 uppsatser innehållade orden Specialpedagoger roll i förskolan.

  1. 36. Övergång mellan förskola och förskoleklass : En studie om anknytning, delaktighet och samverkan.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Gunnarsson; Marica Smedberg; [2020]
    Nyckelord :Anknytning; delaktighet; förskola; förskoleklass; samverkan; specialpedagog; vårdnadshavare; övergång;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till ökad kunskap om vårdnadshavares och specialpedagogers erfarenheter om övergången mellan förskola och förskoleklass. Föreliggande kvalitativa intervjustudie undersöker anknytningens roll i övergången mellan förskola och förskoleklass, samverkan mellan skolformer samt vårdnadshavares delaktighet. LÄS MER

  2. 37. Flickor inom autismspektrumtillstånd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Saric; Mona Sobhi; [2020]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd AST ; Förebyggande arbete; Flickor inom AST; Förskola;

    Sammanfattning : Flickor inom autismspektrumtillstånd (AST) tenderar att missas eller diagnostiseras senare än pojkar inom AST. I Barnombudsmannens årsrapport från (2016) framkommer att det är fler pojkar jämfört med flickor som diagnostiseras med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och att flickor med NPF får sina diagnoser senare än pojkar. LÄS MER

  3. 38. Få vind i seglen trots motvind : Förutsättningar för samarbete mellan förskollärare och specialpedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sophia Lizette Rudeberg; Jenny Trygg; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; samarbete; ansvar; specialpedagog; förskollärare; förskola; handledning; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte utgår från det förtydligade ansvar som förskolans reviderade läroplan tilldelarförskollärare och syftar till att belysa specialpedagogers och förskollärares erfarenheter av attsamarbeta med varandra för att kunna inkludera varje barn på förskolan. Vi har lagt särskilt fokus påerfarenheter som beskriver möjligheter och hinder i samarbetet. LÄS MER

  4. 39. Utformandet av det särskilda stödet för barn och elever med språkstörning : en jämförelse mellan förskolans och grundskolans olika professioner i dess organisationsled

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Janet Bauch; Marianne Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; grundskola; grundskollärare; kompetens; läroplansteori; organisationsled; organisering; rektorer; samverkan; specialpedagoger; språkstörning; styrdokument; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Språkstörning är en relativt okänd funktionsnedsättning som kan medföra stora konsekvenser för barn/elever både socialt och i inlärningssituationer. För att motverka dessa konsekvenser är det av stort vikt att barn och elever får bäst möjliga stöd i förskolan och skolan. LÄS MER

  5. 40. En förskola för alla? : en studie om hur man skapar en lärmiljö för alla

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Julia Andersson; Karolina Hegård; [2020]
    Nyckelord :inkludering; lärmiljö; förskola;

    Sammanfattning : Syfte Vårt syfte med undersökningen är att ta reda på hur pedagoger arbetar i förskolan för att inkludera alla barn och på så sätt skapa en lärmiljö för alla. Vad handlar arbetet om? Denna kvalitativa studie har undersökt hur pedagoger arbetar i förskolan för att skapa en inkluderande lärmiljö, samt vilka framgångsfaktorer man kan se göra skillnad för en inkluderande förskola. LÄS MER