Sökning: "Specialpedagogik Kristianstad"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden Specialpedagogik Kristianstad.

  1. 1. Leken som en främjande faktor i arbetet med inkludering i förskolan : En studie om förskollärares, barnskötares och specialpedagogers uppfattningar om lek och inkludering

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Danielsson; Emilia Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Ecological system theory; Inclusion; Play; Socio-cultural perspective; Special education; Ekologisk systemteori; Förskola; Inkludering; Lek; Sociokulturellt perspektiv; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att bidra med kunskap om vilka uppfattningar specialpedagoger, förskollärare och barnskötare har om lekens betydelse för att främja inkludering av alla barn samt vilket synsätt de har på hur lärmiljön organiseras. Med kvalitativa intervjuer ville vi se hur specialpedagoger, förskollärare och barnskötare såg på lek och inkludering. LÄS MER

  2. 2. ”Nyckeln till att få hjälp är att vara en del av hjälpen” : En studie om gymnasieelevers delaktighet i pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Simon Lindh; Nisan Nalbantic; [2021]
    Nyckelord :Bronfenbrenner; individual educational plan; influence; participation; pedagogical investigations; special education; Bronfenbrenner; delaktighet; inflytande; pedagogisk utredning; specialpedagogik; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Elever är experter över sin egen skolsituation (Skolverket, 2014) och har en lagstadgad rätt att uttrycka sina åsikter om sin egen skolgång (Unicef, 2018). Syftet med studien är att öka kunskapen om gymnasieelevers delaktighet i pedagogiska utredningar och upprättande av åtgärdsprogram genom att synliggöra elevens egna perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogik i omvandling : en kvalitativ studie om tvålärarskap och inkludering

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna-Karin Davidsson; Mette Fischer; [2021]
    Nyckelord :Ekologisk systemteori; inkludering; neuropsykiatriska svårigheter; relationellt perspektiv; samundervisning; specialpedagogik; tvålärarskap; tvålärarsystem;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka, analysera och diskutera tvålärarskap för elever i behov av stöd ur specialpedagogers och rektorers perspektiv. Studien är en kvalitativ intervjustudie och undersöker vilka fördelar och nackdelar det finns med tvålärarsystemet för inkludering. LÄS MER

  4. 4. Elevers upplevelser av stödinsatser : Hur några elever som inte varit behöriga att söka in på ett nationellt gymnasieprogram upplever stödinsatser och delaktighet i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Gren; Marlene Mathis; [2021]
    Nyckelord :Accessibility; Categorical perspective; Participation; Pathogenic perspective; Relational perspective; Salutogenic perspective; Special education; Students experiences; Support measures; Delaktighet; Elevers upplevelser; Kategoriskt perspektiv; Patogent perspektiv; Relationellt perspektiv; Salutogent perspektiv; Specialpedagogik; Stödinsatser; Tillgänglighet;

    Sammanfattning : Målsättningen med föreliggande studie är att bidra med kunskap om elevers upplevelser av stödinsatser och delaktighet i grundskolan. Det är sällan som elevernas upplevelser lyfts fram i forskning och syftet med denna studie är därför att belysa hur några elever som inte varit behöriga att söka in på ett nationellt gymnasieprogram, ser på de stödinsatser de fått, eller önskat att de fått, i grundskolan samt deras upplevelse av delaktighet under samma period. LÄS MER

  5. 5. Kvalité i förskolan : Sju specialpedagogers uppfattning om begreppen kvalité och undervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Gunilla Wahlström Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Preschool; Quality; Special education; Special educator; Systematic quality work; Teaching; Förskola; Kvalitet; Specialpedagog; Specialpedagogik; Systematiskt kvalitetsarbete; Undervisning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur sju specialpedagoger uppfattar kvalité och undervisning i förskolan. Syftet med studien var att undersöka hur sju specialpedagoger uppfattade begreppet kvalitet i förskolan samt hur begreppet undervisning i förskolan uppfattades. Datainsamlingen har gjorts med kvalitativa intervjuer. LÄS MER