Sökning: "Specialpedagogik utomhus"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Specialpedagogik utomhus.

  1. 1. "När han skriker är det jobbigt för alla". - En kvalitativ studie som beskriver nio förskollärares uppfattningar av tydliggörande pedagogik som ett inkluderingsverktyg i förskolans lärmiljö utomhus

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Axelsson Odinge; Monica Hernod Söderberg; Anna-Carin Rödjegård; [2024-02-01]
    Nyckelord :inkludering; tydliggörande pedagogik; lärmiljö utomhus; specialpedagogik; förskola;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att med utgångspunkt i den fenomenografiska ansatsen undersöka nio förskollärares uppfattningar av fenomenet tydliggörande pedagogik som inkluderingsverktyg i lärmiljön utomhus. Studien placerar sig i kontaktytan mellan forskning om inkludering, tillgängliga lärmiljöer utomhus och den praktiska tillämpningen av tydliggörande pedagogik. LÄS MER

  2. 2. ATT TILLGÄNGLIGGÖRA UTOMHUSPEDAGOGIK FÖR ELEVER MED INTELLEKTUELL FUNKTIONSNEDSÄTTNING : En kvalitativ intervjustudie med lärare i anpassad gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sylvia Cerna Corveleyn; Matilde Burström; [2023]
    Nyckelord :elevers utveckling; lärande utomhus; specialpedagogik; speciallärare;

    Sammanfattning : Skolan ska möjliggöra utomhusvistelse för elever i anpassad gymnasieskola, då detta främjar deras inlärning, utveckling och välmående. Det finns en stor del beprövad erfarenhet gällande användningen av utomhuspedagogik för elever med intellektuell funktionsnedsättning, dock inte mycket med vetenskaplig grund. LÄS MER

  3. 3. ”Att man är närvarande – det är A och O!” En etnografisk studie av några förskolepedagogers arbete i mötet med barn med hörselnedsättning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva-Lena Danielsson; [2016-03-02]
    Nyckelord :hörselnedsättning; inkludering; delaktighet; kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: En hörselnedsättning medför svårigheter att ingå i sociala och kommunikativa sammanhang med andra människor på grund av svårigheter att uppfatta det som sägs. Hörteknisk utrustning har förbättrats och det har blivit vanligare att allt fler barn med hörselnedsättning går inkluderade tillsammans med hörande barn i förskolan och skolan. LÄS MER

  4. 4. Platsens betydelse i skolans pedagogiska rum - för elever med speciella behov

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Charlotte Bährner; [2012]
    Nyckelord :lärmiljöer; lärstilar; hälsofrämjande miljöer; ljudlandskap; brusljud; koncentrationssvårigheter; läs- och skrivsvårigheter; utepedagogik; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Platsens betydelse i skolans pedagogiska rum diskuteras alldeles för lite. Den här studien visar att skolbyggnadens och skolgårdens utformning och dess innehåll har betydelse för elevens kunskapsinhämtning, välbefinnande, leklust och koncentrationsförmåga. LÄS MER

  5. 5. Lek och kommunikation i uterummet : En studie av lek på en mobil förskola.

    Magister-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Eva Eriksson; [2008]
    Nyckelord :Lek; kommunikation; samspel; fysisk miljö; byggd miljö; naturlig miljö; utomhuspedagogik; upplevelser; uterum; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studiens syfte var att studera lek och kommunikation hos en barngrupp i två olika typer av utomhusmiljöer. Platsens betydelse har lyfts fram genom att samma barngrupp studerats i två olika miljöer, parklek respektive skogsmiljö. Resultatet visade dessa platsers påverkan på just denna barngrupps lekar. LÄS MER