Sökning: "Specialpedagogiska programmet"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden Specialpedagogiska programmet.

  1. 1. Från AnPassad Lärmiljö till ArbetsPlatsförlagt Lärande Samverkan mellan skola och arbetsliv med fokus på specialpedagogiska insatser i samband med arbetsplatsförlagt lärande - arbetslivets perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Lorentzon; Linda Ljungström; [2023-10-18]
    Nyckelord :arbetsplatsförlagt lärande; särskilt stöd; gymnasial yrkesutbildning; handledare; samverkan; dilemma;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilka förutsättningar och hinder APL handledare uttrycker om adekvat handledning av elever i behov av särskilt stöd samt vilka specialpedagogiska insatser arbetslivet anser behövs mellan skola, APL-plats och handledare i samband med elevers arbetsplatsförlagda lärande (APL). Särskilt fokus riktades mot elever i behov av särskilt stöd och antagna på det Industritekniska programmet. LÄS MER

  2. 2. Professionens makt : En kritisk diskursanalys om normalitet, avvikelse och tolkningsföreträde

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Philip Ternström; [2022]
    Nyckelord :Avvikelse; kritisk diskursanalys; litteraturstudie; neuropsykiatrisk diskurs; normalitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ternström, Philip (2022). Professionens makt: en kritisk diskursanalys om tolkningsföreträde, normalitet och avvikelse. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Subitiseringsförmåga, engagemang och självförtroende : En interventionsstudie i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Peter Nilsson; Roger Johansson; Ann-Lill Stark; [2021]
    Nyckelord :action research; arithmetic; categorical perspective; conceptual subitization; constructivism; intervention; number sense; perceptual subitization; relational perspective; representations; special educational perspectives; aktionsforskning; aritmetik; intervention; kategoriskt perspektiv; konceptuell subitisering; konstruktivism; perceptuell subitisering; relationellt perspektiv; representationer; specialpedagogiska perspektiv; taluppfattning;

    Sammanfattning : Subitiseringsförmåga ses som en grundläggande färdighet inom taluppfattning. Syftet med studien var att bidra med kunskap om sambandet mellan konceptuell subitisering och taluppfattning, samt vilken påverkan vårt interventionsprogram har på elever med svag konceptuell subitiseringsförmåga. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogers beskrivningar av främjande och förebyggande arbete med lärmiljö : En studie från förskola till och med grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Madelen Handell; Katarina Vitez; [2021]
    Nyckelord :främjande; förebyggande; lärmiljö; tillgänglighetsmodellen; tillgänglig lärmiljö; förutsättningar för lärande; social miljö; pedagogisk miljö; fysisk miljö;

    Sammanfattning : Detta är en uppsats inom specialpedagogiska programmet vid Örebro universitet. Den är riktad till skolledare, specialpedagoger och pedagoger som är intresserade av främjande och förebyggande arbete med fokus på lärmiljö i förskola och grundskola. LÄS MER

  5. 5. Delaktighet på gymnasiesärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Borg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Gymnasiesärskolan tar emot elever med intellektuella funktionsnedsättningar.Elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning har traditionellt sökttill gymnasiesärskolans nationella program. LÄS MER