Sökning: "Specialpedagogiska utmaningar i en skola för alla"
Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden Specialpedagogiska utmaningar i en skola för alla.
6. Osedvanlig förmåga - Särskilt begåvade barn i en inkluderande förskola och skola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Kunskapsnivån gällande särskild begåvning som ämne påtalas inom forskning vara låg inomkontexten svensk förskola och skola. Undersökningar visar att särskild begåvning som begrepp saknaren vetenskaplig definition. LÄS MER
7. Utmaningar i en skola för alla : Lärares erfarenheter av den inkluderande pedagogikens utmaningar och möjligheter
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på lärarnas upplevelser kring elever i behov av särskilt stöd. Vad som specifikt var intressant var vilka möjligheter och hinder de möter i sitt uppdrag och vilka effekter det blir för lärarna när de ska arbeta utifrån läroplanen. LÄS MER
8. Speciallärares upplevelser kring hinder och möjligheter i sitt arbete med att stötta elever som hamnat i en läs- och skrivproblematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : I dagens svenska skola är det viktigt att eleverna lär sig att läsa och förstå olika texter för att lyckas med sin skolgång. Att lära sig läsa är lätt för en del elever medan andra elever hamnar i svårigheter av något slag. LÄS MER
9. ”Inkluderande undervisning – livsviktigt för några, men bra för alla” : Rektorers syn på inkludering och deras erfarenheter av ett inkluderingsprojekt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie undersöker grundskolerektorers syn på fenomenet inkludering och vilka erfarenheter de har av att ha övergått från specialundervisning i särskilda undervisningsgrupper (SU-grupper) till en inkluderande undervisning. Inkludering är något som förespråkas inom samhället i allmänhet, och i skolan i synnerhet. LÄS MER
10. Läxans funktion i en skola anpassad för alla elever The function of homework in a school adapted for all students
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syfte och frågeställningarStudiens syfte är att bidra med kunskap om lärares och specialpedagogers syn på läxans funktion och dess anpassningar i en skola för alla elever. Studiens frågeställningar är: •Hur beskriver lärare och specialpedagoger läxans funktion i skolan? •Hur beskriver lärare att de arbetar med läxor i sin undervisning? •Hur beskriver lärare och specialpedagoger anpassningar av läxan till elevers förutsättningar?Metod och teoretisk ramStudien har en hermeneutisk ansats och bygger på semistrukturerade intervjuer med lärare och specialpedagoger i grundskolan. LÄS MER