Sökning: "Speech Pathology"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden Speech Pathology.

  1. 1. Logopeders erfarenhet av och inställning till videobesök för behandling - en enkätundersökning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Emma Hansson; Wilma Ståhl; [2023]
    Nyckelord :digitala vårdbesök; videobesök; inställning; erfarenhet; enkätundersökning; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka erfarenheten av och inställningen till videobesök för behandling bland logopeder i Region Skåne. Studien syftar även till att undersöka vilka diagnosområden logopederna anser vara mest lämpade för videobesök. LÄS MER

  2. 2. “Man famlar lite i mörkret” : Lärares erfarenheter och upplevelser av att arbeta med barn med språkstörning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Mercy Chepngeno; Ellen Joyce; Alana York; [2023]
    Nyckelord :DLD; SLI; developmental language disorder; specific language impairment; elementary school; middle school; high school; school-aged; education; teachers; special education teachers; qualitative; focus groups; collaboration; SLP; speech and language pathology; experiences; språkstörning; skolbarn; grundskolan; gymnasiet; utbildning; lärare; speciallärare; specialpedagog; kvalitativ; innehållsanalys; fokusgrupper; logoped; samarbete; upplevelser;

    Sammanfattning : Developmental language disorder (DLD) is a communication disorder which can greatly affect a child’s ability to achieve academic goals. In Sweden, all children have the right to receive the support they need in school. LÄS MER

  3. 3. "Det handlar om tur" : Hur logopeder inom hälso- och sjukvården upplever arbetet med barn i skolåldern med språkstörning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Lovisa Järnankar; Frida Olsson; [2022]
    Nyckelord :Developmental language disorder DLD ; school; Speech and Language Pathology; experiences; challenges; conditions; language intervention; Språkstörning; skola; logopedi; upplevelser; utmaningar; förutsättningar; språkliga insatser;

    Sammanfattning : I skolan ställs höga krav på språklig förmåga hos barn och för barn med språkstörning kan det innebära svårigheter att klara skolans kunskapskrav. En språkstörning kan också leda till svårigheter med sociala relationer och socioemotionell problematik till följd av den nedsatta språkliga förmågan. LÄS MER

  4. 4. Användningen av simulerade lärmiljöer inom logopedutbildningar i Sverige och dess påverkan på studenters lärande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Daniella Nissan; Ida Persson; [2021-08-10]
    Nyckelord :Simulerade lärmiljöer; Lärande; Logopedutbildning; Pedagogiska perspektiv; Fenomenografi; Simulated learning environments; Learning; Speech-language pathology education; Pedagogical perspective; Phenomenography;

    Sammanfattning : Simulerade lärmiljöer används inom vårdutbildningar internationellt och har visat en positiv effekt på lärandet. Det finns en bristande kunskap inom området i Sverige vilket motiverar denna studie. LÄS MER

  5. 5. Evidensbaserad logopedisk intervention vid nedsatt skrivförmåga för personer med afasi : En systematisk kunskapsöversikt

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Arvid Alvaeus; Lundin Ebba; [2021]
    Nyckelord :aphasia; agraphia; dysgraphia; systematic review; intervention; speech languange pathology; writing; spelling; afasi; agrafi; systematisk litteraturöversikt; logopedi; interventioner; skrivförmåga; stavning;

    Sammanfattning : Writing impairments are common as part of aphasia. To make qualified decisions regarding what intervention to provide, speech and language pathologists need easy access to the current knowledge base. The purpose of this study was to identify, describe and rate the level of evidence for interventions targeting writing impairments following aphasia. LÄS MER