Sökning: "Speech synthesis"

Visar resultat 6 - 10 av 42 uppsatser innehållade orden Speech synthesis.

  1. 6. ”Det som gynnar den och den, gynnar dom andra också” : En kvalitativ studie om hur digitala verktyg påverkar elever i behov av extra anpassningar i deras läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Persson; [2022]
    Nyckelord :Digital tools; Extra adaptations; Reading and writing development; Language teaching; Digitala verktyg; Extra anpassningar; Läs- och skrivutveckling; Svenskundervisning;

    Sammanfattning : Det finns många olika sätt att möta elevers olika behov och att använda sig av digitala verktyg i sin undervisning är ett sätt. Därför syftar studien till att undersöka hur några lärare och speciallärare beskriver att elever i behov av extra anpassningar arbetar med digitala verktyg för läs- och skrivutveckling i årskurserna 1–3. LÄS MER

  2. 7. ”Äsch, det är som vanligt, den elevenbrukar springa iväg lite” : En kvalitativ studie om svensklärares definition av NPF och deras arbete med extraanpassning och särskilt stöd i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elma Begic; [2022]
    Nyckelord :Extra anpassning; särskilt stöd; NPF; generella anpassningar; inlärningssvårigheter;

    Sammanfattning : This study aims to examine how Swedish upper secondary teachers work with extra adaptationand special support regarding neurodevelopmental disorders (NDDs) in upper secondary schooland their perceptions of NDDs and what extra adaptations and special support entail. Tworesearch questions are presented: how do Swedish teachers define extra adaptation and specialsupport in terms of NDDs? And how do Swedish teachers work with extra adaptation andspecial support regarding NDDs in upper secondary school? Qualitative semi-structuredinterviews are conducted with six upper-secondary teachers. LÄS MER

  3. 8. Digitala verktyg som stöd i skrivutvecklingen : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver användandet av digitala verktyg för att stötta elever med svenska som andraspråk i deras skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Damjan Milenkovic; [2022]
    Nyckelord :digital tools; second language; writing development; reading- and writing development; swedish; digitala verktyg; andraspråk; skrivutveckling; läs- och skrivutveckling; svenska;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur digitala verktyg kan användas som stöd för elever med svenska som andraspråk i deras skrivutveckling. För att förstå hur lärare arbetar med verktygen för att stötta elever och vilka faktorer som påverkar detta behövs det få svar på olika frågor. LÄS MER

  4. 9. SPEECH SYNTHESIS AND RECOGNITION FOR A LOW-RESOURCE LANGUAGE Connecting TTS and ASR for mutual benefit

    Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Liliia Makashova; [2021-09-23]
    Nyckelord :Speech synthesis; automatic speech recognition; low-resource language; machine learning; transfer learning;

    Sammanfattning : Speech synthesis (text-to-speech, TTS) and speech recognition (automatic speech recognition, ASR) are the NLP technologies that are the least available for low-resource and indigenous languages. Lack of computational and data resources is the major obstacle when it comes to the development of linguistic tools for these languages. LÄS MER

  5. 10. Fenomenet digitala lärverktyg : Högstadieelevers uppfattningar om digitala lärverktyg och dess språkliga stöd i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Weronica Holm; Åsa Persson; [2021]
    Nyckelord :Digital competence; Digital learning tools; Dyslexia; Inclusive education; Language impairment; Multimodal theories; Sociocultural perspectives; Special education teachers; Digital kompetens; Digitala lärverktyg; Dyslexi; Inkludering; Multimodal teoribildning; Sociokulturella perspektiv; Speciallärare; Språkstörning;

    Sammanfattning : I litteratur och tidigare forskning framgår digitala lärverktyg som viktiga hjälpmedel för elever med läs- och skrivsvårigheter. Datorn och dess program som rättstavning, talsyntes och tal-till-text kan ha en avgörande betydelse för dem för att nå målen i sin utbildning. LÄS MER