Sökning: "Spegelbilden"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Spegelbilden.
1. Som en spegelbild : Studiet av dräkt i ett tvärmetodologiskt möte mellan konst- och arkivvetenskap
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Dräkthistoria är ett tvärvetenskapligt område med möten mellan flera akademiska discipliner. Denna uppsats utforskar mötet mellan konstvetenskap och arkivvetenskap, utifrån teoretiska perspektiv och metodologi i konstvetenskapliga dräktstudier som baseras på text i form av uppgifter i arkiv, särskilt bouppteckningar. LÄS MER
2. Spegel, spegel på väggen där, säg mig vem som mest lämplig för tjänsten är? : en vinjettstudie om chefers tankesätt i rekryteringsprocesser
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomiSammanfattning : Historiskt sett har segregeringen mellan könen alltid varit ett problem. Uppdelningen av arbetsmarknaden bidrar till våra olika förväntningar och de stämplar som finns på könen. Mångfalden begränsas av att vi rekryterar vår egen spegelbild. Syftet med studien är att undersöka om chefer rekryterar sin egen spegelbild. LÄS MER
3. Kvinnors kroppsuppfattning efter mastektomi : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Bröstcancer är den vanligaste cancerformen bland kvinnor som ofta kräver farmakologiska behandlingar i kombination med operation för optimal återställning. En resektion av antingen en bit av bröstet eller borttagning av hela bröstet, så kallad mastektomi är vanligt. LÄS MER
4. VEARM - En hjälpande hand
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Biomedicinsk teknikSammanfattning : I detta arbete skapades en virtuell människomodell som placerades i ett virtuellt rum med omgivande miljö. Dessa modeller skapades i 3D-modelleringsprogrammet Autodesk 3ds Max i kombination med det digitala skulpterings- och målningsprogrammet Autodesk Mudbox. Motorn som valdes för att driva simuleringen var Unity 5. LÄS MER
5. Den visuella spegelbilden : En kvalitativ studie om mottagarens attityder kring logotypens roll som kommunikationsmedel
Kandidat-uppsats, Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : The main purpose of a logotype is to harmonize with a company’s business concept and culture. This study is based on the receiver’s attitudes about three different logotypes - Volvo, Telia and Mcdonald's. LÄS MER