Sökning: "Spelande och Spelberoende"

Visar resultat 6 - 10 av 23 uppsatser innehållade orden Spelande och Spelberoende.

  1. 6. “ I början vinner man alltid ”. En kvalitativ intervjustudie om män som under någon period upplevt svårare former av spelproblem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Kristoffer Rydin; Sara Tahmirpour; [2019-10-07]
    Nyckelord :Spelberoende; genus; stigma; habitus; kapital;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka mäns inträde i spel om pengar och hur män som under någon period upplevt svårare former av spelproblem skildrar sitt spelande. Empirin bestod av fem semistrukturerade, kvalitativa intervjuer med män som under någon period upplevt svårare former av spelproblem. LÄS MER

  2. 7. Visuell återkoppling i casinospel : Visuell återkoppling påverkar spelandet i casinospel

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Hanna Bjarre; Matilda Richardsson; [2019]
    Nyckelord :Gambling; Online gambling; Visual feedback; Animations; Slot Machine; Behavior; Popup-window; Risk-taking; Spelande; Online spelande; Visuell återkoppling; Animationer; Enarmad bandit; Beteende;

    Sammanfattning : Nya casinon dyker upp allt oftare och spelberoende är ett återkommande ämne i nyheterna. Trots alla nya onlinecasinon finns det inga studier idag som undersöker hur den visuella aspekten av dessa onlinespel påverkar spelarna. LÄS MER

  3. 8. En genväg till lycka eller misär? : En kritisk diskursanalys av svenska mediers framställning av spel om pengar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbete

    Författare :Erik Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Spel om pengar; spelreklam; spelmissbruk; spelberoende; kritisk diskursanalys; representation; ansvarsfullt spelande; CDA;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka svensk medias framställning av spelandet om pengar och spelmissbruk. Genom att använda Marianne Winther Jørgensen och Louise Phillips tolkning av fyra analytiska verktyg av Norman Faircloughs Critical Discouse Theory samt författarparets tolkning av Michel Foucaults syn på diskurs, analyserar uppsatsen det empiriska materialet som i det här fallet är åtta stycken nyhetsartiklar från tre av Sveriges största nyhetstidningar. LÄS MER

  4. 9. Spelmekaniker - en granskning av deras lagförenlighet och med användarupplevelsen i fokus : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sebastian Santinelli; [2019]
    Nyckelord :User Experience UX ; iGaming; Gambling; Motivation; Gamification; Game Mechanics; Game Design; Game Development; Gamification; Gambling Addiction; Problem Gambling; Gambling Disorder; Responsible Gambling; Användarupplevelse UX ; iGaming; Hasardspel; Motivation; Gamification; Spelmekaniker; Speldesign; Spelutveckling; Spelberoende; Problemspelande; Spelstörning; Ansvarsfullt spelande;

    Sammanfattning : Gamification kan enklast beskrivas som tillämpningen av speldesignselement i en kontext orelaterad till spel. Gamification-mekaniker används inom nätkasinobranschen som ett medel för att engagera slutanvändarna och skapa interaktion mellan användaren och systemet. LÄS MER

  5. 10. Ett spel för galleriet : en studie om svensk spelreklam

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Filip Tagesson; Sebastian Ekström; [2018]
    Nyckelord :Gambling; Winning; Gambling culture; Consumer culture theory; Representations; Semiotics; Spel; Vinnande; Spelkultur; Consumer culture theory; Representationer; Semiotik;

    Sammanfattning : Studien har utgångspunkt i den föreslagna upplösningen av det svenska spelmonopolet. Lagregleringen föreslås träda i kraft i början av 2019 för att tillåta privata spelaktörer att både agera och marknadsföra sig på den svenska spelmarknaden på lika villkor som de statligt ägda spelbolagen idag har. LÄS MER