Sökning: "Spelifierat lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Spelifierat lärande.

  1. 1. Escape room - En flykt från den traditionella matematikundervisningen : Elevers kommunikativa arbete kring problemlösningsstrategier med och utan digitala verktyg i mellanstadiet

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Simona Gamalan; Amanda Spångberg; [2023]
    Nyckelord :Gamified learning; Game-based learning; traditional learning; problem-solving; the process of problem-solving; effective communication; escape room; middle school; mathematics; Spelifierat lärande; spelbaserat lärande; Game-based learning theory; traditionellt lärande; problemlösning; problemlösningsprocess; effektiv kommunikation; smågruppsarbete; Escape room; mellanstadiet; matematik;

    Sammanfattning : This study intends to find out how two different teaching methods affect pupils'communicative ability in the problem-solving process. This through the use of smallgroup work. LÄS MER

  2. 2. Educational escape room i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Johanna Nordling; Ronja Eriksson; [2022]
    Nyckelord :spelifierat lärande; socialt sammanhang; inre och yttre motivation;

    Sammanfattning : Motivationen för matematik är relativt låg för elever och den sjunker med stigande ålder. För att motverka denna negativa spiral finns det olika undervisningsformer som höjer motivationen. Forskning visar att den nya undervisningsformen educational escape room, som är ett rymningsspel med utgångspunkt i styrdokumenten, ökar motivationen. LÄS MER

  3. 3. Ett spelifierat lärande med koppling till samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emil Gullstrand; Dennis Wollmer; [2019]
    Nyckelord :Gamification; Spelifiering; Motivation; Stimulans;

    Sammanfattning : I denna studie har vi redogjort för vad spelifiering är och hur det går att applicera i en lärandemiljö för att motivera och engagera elever. Vi har tagit avstamp i en rapport från Skolinspektionen som visar på att elever i dagens skola lider av brist på stimulans och stöd. LÄS MER

  4. 4. Det är inte svaret som räknas : ett undervisningsmaterial inom matematik med fokus på problemlösning, grupparbete och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Rebecca Olsson Karlsson; [2018]
    Nyckelord :grupparbete; matematik; motivation; problemlösning; spelifierat lärande; undervisningsmaterial;

    Sammanfattning : Undervisningsprojektet vilket redovisas i examensarbetet syftar till att skapa ett ökat intresse för ämnet matematik samtidigt som det tränar elevens förmåga att arbeta i grupp och stärker gemenskapen i klassen. I arbetet har författaren använt sig av enkäter, deltagande observationer samt semistrukturerade kvalitativa intervjuer som datainsamlingsmetoder. LÄS MER

  5. 5. Spelifiering : ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Oscar Bergqvist; Olof Kling; [2018]
    Nyckelord :motivation; intervjustudie; spel; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Spelifiering är praktiken att använda mekanik från spel i icke-spelkontext för att höja användarens motivation och det är ett relativt nytt begrepp som får växande utrymme i skolan. Trots att det redan gjorts en hel del forskning på området finns det en avsaknad av studier som undersöker spelifiering från ett lärarperspektiv. LÄS MER