Sökning: "Spelifieringselement"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Spelifieringselement.

  1. 1. Optimalt lärande : Spelifiering och visualisering av entalsaritmetik för barn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Benjamin Sundvall; Oscar Wahllöf; Sebastian Olsson; Joakim Andersson; Simon Giselsson; Amanda Sandberg; Michelle Galin; Parisa Khedri; Ture Wramner; Ludvig Jealmo; [2023]
    Nyckelord :Optimalt lärande; Spelifiering; Visualisering;

    Sammanfattning : En viktig del av grundskolans utbildningsplan är att lära ut grunderna i matematik ochatt få elever att automatisera de fyra grundläggande räknesätten. Det finns en korrelationmellan inlärning av dessa kunskaper i tidig ålder och framgång i framtida matematiskutbildning. LÄS MER

  2. 2. Spelifiering och dess effekt på korttidsminnet : Kan spelifiering inom undervisningsverktyget Kahoot ha en positiv påverkan på korttidsminnet?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Simon Toblad; Edris Hakimzada; [2021]
    Nyckelord :Spelifiering; spelifieringselement; korttidsminne.;

    Sammanfattning : Spelifiering är ett relativt nytt koncept och per definition är det använding av speldesign i icke-relaterade spelkontexter. Denna studie undersöker om spelifieringselement som poängsystem och listor inom undervisningsplattformen Kahoot kan ha en positiv påverkan på korttidsminnet. LÄS MER

  3. 3. How Avatar Representations Impact Willingness for Health-Habit Changes

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Theodor Ekenstedt; Saga Wallerström; [2021]
    Nyckelord :avatar; gamification; self-discrepancy theory; priming; e-health; avatar; spelifiering; självdiskrepansteorin; priming; e-hälsa;

    Sammanfattning : This study examines how adding avatars, personal visual representations of the user, on online forms impacts self-reported willingness for behavioral change, when considering health habits. Avatars are a gamification element proposed to have a positive impact on behavioral change. LÄS MER

  4. 4. Gamification på Twitch.tv : Hur upplever åskådarna på Twitch användning av gamification?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Alexandros Toumpin; [2020]
    Nyckelord :Gamification; Gamification elements; Twitch; Donation; Subscription; Cheers; Viewer experience; User experience UX ; Spelifiering; Spelifieringselement; Donation; Prenumeration; Hurrarop; Twitch.tv; Twitch-åskådare; Användarupplevelse UX ;

    Sammanfattning : Det har kommit att bli allt vanligare att företag använder spelifieringselement på sina produkter för att motivera och engagera sina användare. Tidigare studier som undersökte spelifiering visar att dessa element har båda positiva och negativa effekter på användarna, samt att flera forskare har börjat undersöka etiska frågeställningar av användningen av spelifiering. LÄS MER

  5. 5. Gamified Learning of Software Tool Functionality : Design and implementation of an interactive in-app learning interface for complex software

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sonia Camacho Herrero; [2019]
    Nyckelord :In-app learning; onboarding; gamification; contextual-help; tutorials; software support.;

    Sammanfattning : Almost every application or platform that is developed nowadays includes a user onboarding experience. Onboarding is a process that starts the moment users enter an application and it aims to show the benefits of using the application, teach how the functionality works and motivate users to return. LÄS MER