Sökning: "Spelmediet."
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet Spelmediet..
1. “Reading” Japanese Role-playing Games : On the Example of Atelier Shallie DX (2020)
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för japanskaSammanfattning : The Japanese role-playing games attract players worldwide. Though, this is not necessarily due to a fascination with Japanese culture. While considering recent research on video games in Japanese Studies, especially the monograph by Rachael Hutchinson, this thesis puts an emphasis on Game Studies, as represented by Espen Aarseth. LÄS MER
2. Genusinriktad marknadsföring i anknytning till digitala spel : En studie om mäns och kvinnors preferensskillnader angående genusinriktade grafiska spelteman
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Genusinriktad marknadsföring förekommer och utgår ifrån att konsumenter söker sig till genuskongruenta varumärken och produkter. Arbetet har ämnat undersöka om genusinriktad marknadsföring kan nyttjas inom det digitala spelmediet i kontext av ett grafiskt matcha 3-spelstema. LÄS MER
3. Trovärdighet och Verisimilitude : Uppfattning av det sanna och verkliga inom spel
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetikSammanfattning : Trovärdighet inom fiktiva världar är något som många strävar efter, men hur kan vi uppnå den känslan? Inom film och litteratur används begreppet verisimilitude för att definiera ett verks sken av sanning eller verklighet och därmed även dess förmåga att framstå som trovärdig. Härstammat från Platons och Aristoteles mimesis, det vill säga imitation av naturen, utvecklades termen verisimilitude för att ge fiktiva verk möjligheten att undersöka och pröva hur de kan bli mer trovärdiga. LÄS MER
4. Tekniken Spelar Roll : Musiken som informationsgivare i spelmediet
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Arbetet undersöker hur musikens berättarfunktioner används som informationsgivare i spel och hur tekniken påverkat dessa funktioner. I undersökningen ingår två spel, Donkey Kong Country från 1994 och The Last of Us från 2013, som analyseras efter Tim Summers metod ”Analytiskt spelande” och beskrivs enligt Johnny Wingstedts musikaliska berättarfunktioner. LÄS MER
5. Rösters könsroller i spel : Påverkar rösters könskaraktär hur spelare uppfattar deras karaktärer i ett 3D-spel?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Denna studie undersöker hur spelare värderar olika röster med olika könskaraktär i datorspel. Tidigare studier har visat att kvinnliga röster ofta värderas lägre och inte är lika representerade som manliga röster. LÄS MER