Sökning: "Spinna"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet Spinna.
1. Användning av svensk ull i möbeltyger
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Syntetiska material står idag för merparten av produktionskedjan för textilmaterial globalt. Behovet av biobaserade regenererade fibrer ligger i framkant när det gäller framtida val för produktion av textilmaterial i samband med målen för hållbar utveckling. LÄS MER
2. The Establishment of Internal Corporate Venturing for a Virtual Economy in Web 3.0 setting
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)Sammanfattning : The virtual economy has been gaining attraction since the increase of blockchain and web 3.0technology adoption. However, regarding the rise of web3.0 startups, the corporate pursuing this technology are still limited. LÄS MER
3. Insight in cellulose degradation
Master-uppsats, KTH/Fiber- och polymerteknologiSammanfattning : I strävan efter att minska textilindustrins omfattande miljöpåverkan utvecklas nya metoder för textilåtervinning. Idag återvinns bomullstyg av Renewcell på deras anläggning i Kristinehamn. LÄS MER
4. Från textil soldatutrustning till garn : En studie av möjligheter till mekanisk återvinning och garnspinning av klädesplagg från FMV
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Varje år kasserar Försvarets materielverk (FMV) en stor mängd av soldatutrustning av textil. Den textila soldatutrustningen kasseras med anledning att den inte längre går att laga eller har förlorat sin funktion och skickas därmed till förbränning. LÄS MER
5. Vad händer i händerna? : En undersökning om hur kunnande synliggörs i hantverksprocesser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att försöka sätta ord på och synliggöra en del av den ‘tysta kunskapen’ i slöjden, och närmare studera hur ett specifikt hantverkskunnande kommer till uttryck i elevernas slöjdföremål, och i deras arbete med detta: i deras rörelser och agerande med material och verktyg. Målet är att få större förståelse för just händernas kunnande. LÄS MER