Sökning: "Sponsored collaborations"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Sponsored collaborations.

  1. 1. Spegel spegel på väggen där : En kvalitativ undersökning kring unga vuxnas attityder till sponsrade skönhetsingrepp via influencers.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :John Johansson; Oscar Johannesson; [2023]
    Nyckelord :Influencer; Cosmetic surgery; Marketing; Parasocial relation; Gender norms; Audience effect; Influencer; Skönhetsingrepp; Marknadsföring; Parasocial relation; Könsnormer; Publikeffekt;

    Sammanfattning : This report explores the influence of influencer posts featuring paid collaborations for cosmetic surgeries on social media followers. Building upon the investigative SVT documentary "Priset vi betalar" by journalist Frida Söderlund, the documentary delves into the world of influencers and the dynamics behind their accounts. LÄS MER

  2. 2. Influencer marketing : Unga kvinnors attityder gentemot influencers och influencer marketing

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jennifer Lindberg; Marroa Sarhan; [2023]
    Nyckelord :Influencer; influencer marketing; consumer s purchase intent; attitude; fashion industry and makeup industry; Influencer; influencer-marketing; konsumentens köpintention; attityder; modebranschen och sminkbransch;

    Sammanfattning : Bakgrund: Eftersom användning av sociala medier har blivit vanligt har företag förändrat sättet att kommunicera från traditionell marknadsföring till influencer marketing. Det innebär att företagen använder opinion leaders, influencers eller kändisar, som frivilligt marknadsför varumärken på sociala medier. LÄS MER

  3. 3. Influencers, barnarbete och en likeandepublik : En kvantitativ enkätstudie om uppfattningen och inställningen bland svenskar gällandebetalda samarbeten på sociala medier där barn medverkar

    L3-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Alice Axelsson; Karin Eriksson; Amadeus Jahnson; [2021]
    Nyckelord :Sponsored collaborations; social media; children; influencers; generations; Betalda samarbeten; sociala medier; barn; influencer; generationer;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att få en uppfattning om hur svenskar ser på att barnmedverkar i betalda samarbeten på sociala medier, där influencers får betalt av företag för attmarknadsföra produkter tillsammans med sina barn. Det är en kvantitativ undersökning somgenomfördes med enkäter som skickades ut till grupper utifrån generation, kön ochfamiljesituation. LÄS MER

  4. 4. "Det var inte tydligt att det var ett samarbete." : En kvalitativ studie om konsumentens upplevelse av annonsmärkning på Youtube

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och design

    Författare :Marcus Paulsson; Zakarias Dami Mortensen; [2020]
    Nyckelord :Influencer marketing; native advertising; declaration; sponsorship transparency; persuasion knowledge; youtube; Influencer marketing; native advertising; deklaration; sponsorship transparency; persuasion knowledge; youtube;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om konsumenters uppfattning av märkta samarbeten. En kvalitativ forskningsmetod genomförs där respondenterna får ta del av tre exempelvideor med en fiktiv influencer som praktiserar olika former av deklarationer. LÄS MER

  5. 5. Patentera mera? Portföljbolags innovation efter börsnotering : En eventstudie på svenska marknaden om hur PE- och VC- sponsorer påverkar portföljbolags innovationsnivå efter börsnotering.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Elias Claesson; Axel Jungerth; [2020]
    Nyckelord :finans; PE; VC; innovation; patent; IPO; initial public offering; regression; panel data; quantitative analysis; portfolio company; sponsor; börsintroduktion; finansbransch;

    Sammanfattning : Bakgrund: Flera studier har utforskat effekterna portföljbolag utsätts för under ägandeperioden och i samband med tiden efter avyttring, men ingen har studerat PE- och VCaktörernas effekt på portföljbolagens innovation i Sverige. I aktörernas strävan att avyttra portföljbolagen till högre säljmultipel, befarar forskare att negativa konsekvenser till följd av sponsorskapet kan uppstå. LÄS MER