Sökning: "Sponsorrelation"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Sponsorrelation.
1. Om att spela boll med en mindre idrottsförening : En kvalitativ fallstudie över Uppsala HK:s sponsorrelationers utveckling
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Mindre idrottsföreningar har ett stort behov av intäkter från sponsrande företag för att kunna bedriva sina verksamheter. Sponsorinvesteringar i mindre idrottsföreningar ökar i samhället och i takt med att sponsringen ökar, ökar även komplexiteten på vad en sponsorrelation innebär. LÄS MER
2. Sponsorrelationens livscykel : Avgörande relationskomponenter för sponsorrelationer inom evenemang
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Med anledning av bristande forskning om sponsorrelationers utveckling, är studiens syfte att öka förståelsen för vilka relationskomponenter som är avgörande för sponsorrelationens olika livscykelfaser. Studien syftar specifikt till att undersöka evenemangssponsring. LÄS MER
3. Sponsorrelationer : En studie om hur företag och idrottsföreningar arbetar i långvariga sponsorrelationer
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Under de senaste decennierna har sponsring gentemot idrott blivit allt mer populärt då det genererar fördelar. För att sponsring ska generera fördelar krävs en god relation mellan företaget och idrottsföreningen. LÄS MER
4. Corporate Social Responsibility inom idrotten : Svenska fotbollsföreningars CSR-arbetes påverkan på sponsorrelationen
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : De senaste åren har svenska fotbollsföreningars corporate social responsibility blivit alltmer synligt och uppmärksammat. Svenska fotbollsföreningar har ett högt kommersiellt- och underhållningsvärde och de har därför knytit sig an stora sponsorkontrakt. LÄS MER
5. Vem sponsrar och varför? - En kvantitativ fallstudie på Enskede IK
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med studien är att utifrån Grönkvists (2000) sponsringsmotiv göra en kvantitativ fallstudie på Enskede IK:s sponsorer i Stockholm för säsongen 2016 för att identifiera de viktigaste motiven sponsorerna har för att sponsra Enskede IK sett ur ett företagsperspektiv. Följande frågeställningar syftar studien till att besvara;•Vilka motiv ses som viktigast för företagen när det handlar om att sponsra en icke-professionell fotbollsförening?•Hur ställer sig de identifierade motiven i relation till att sponsringens utveckling går från filantropi till avkastningskrav hos företagen?MetodStudien bygger på en enkätundersökning som har delats ut till samtliga sponsorer i Enskede IK under säsongen 2016. LÄS MER