Sökning: "Sponsorrelation"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Sponsorrelation.

  1. 1. Om att spela boll med en mindre idrottsförening : En kvalitativ fallstudie över Uppsala HK:s sponsorrelationers utveckling

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Henrik Elofsson; Gustav Lindwall; [2021]
    Nyckelord :sponsring; sponsorrelationer; mindre idrottsföreningar; interorganisationella relationer;

    Sammanfattning : Mindre idrottsföreningar har ett stort behov av intäkter från sponsrande företag för att kunna bedriva sina verksamheter. Sponsorinvesteringar i mindre idrottsföreningar ökar i samhället och i takt med att sponsringen ökar, ökar även komplexiteten på vad en sponsorrelation innebär. LÄS MER

  2. 2. Sponsorrelationens livscykel : Avgörande relationskomponenter för sponsorrelationer inom evenemang

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Clara Arfs; Emelie Larm; [2020]
    Nyckelord :Sponsorship Relationship; Event sponsoring; Life Cycle Model; Sponsorship Characteristics; Sponsorrelation; Evenemangssponsring; Livscykelmodell; Relationskomponenter;

    Sammanfattning : Med anledning av bristande forskning om sponsorrelationers utveckling, är studiens syfte att öka förståelsen för vilka relationskomponenter som är avgörande för sponsorrelationens olika livscykelfaser. Studien syftar specifikt till att undersöka evenemangssponsring. LÄS MER

  3. 3. Sponsorrelationer : En studie om hur företag och idrottsföreningar arbetar i långvariga sponsorrelationer

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Fanny Mosesson; [2019]
    Nyckelord :Sponsring; Co mmitment - Trust Theory; förtroende; engagemang; byteskostnader; relationsfördelar; delade värderingar; kommunikation och opportunistiskt beteende.;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har sponsring gentemot idrott blivit allt mer populärt då det genererar fördelar. För att sponsring ska generera fördelar krävs en god relation mellan företaget och idrottsföreningen. LÄS MER

  4. 4. Corporate Social Responsibility inom idrotten : Svenska fotbollsföreningars CSR-arbetes påverkan på sponsorrelationen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Ida Sundström; [2017]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; Sponsring; Fotboll; Sponsorrelation;

    Sammanfattning : De senaste åren har svenska fotbollsföreningars corporate social responsibility blivit alltmer synligt och uppmärksammat. Svenska fotbollsföreningar har ett högt kommersiellt- och underhållningsvärde och de har därför knytit sig an stora sponsorkontrakt. LÄS MER

  5. 5. Vem sponsrar och varför? - En kvantitativ fallstudie på Enskede IK

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viktor Catenacci; [2016]
    Nyckelord :Sponsring;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med studien är att utifrån Grönkvists (2000) sponsringsmotiv göra en kvantitativ fallstudie på Enskede IK:s sponsorer i Stockholm för säsongen 2016 för att identifiera de viktigaste motiven sponsorerna har för att sponsra Enskede IK sett ur ett företagsperspektiv. Följande frågeställningar syftar studien till att besvara;•Vilka motiv ses som viktigast för företagen när det handlar om att sponsra en icke-professionell fotbollsförening?•Hur ställer sig de identifierade motiven i relation till att sponsringens utveckling går från filantropi till avkastningskrav hos företagen?MetodStudien bygger på en enkätundersökning som har delats ut till samtliga sponsorer i Enskede IK under säsongen 2016. LÄS MER