Sökning: "Sponsorship motives"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Sponsorship motives.

  1. 1. Sponsringens betydelse för ideella fotbollsföreningar i Sverige

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Richard Cederqvist; Rickard Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Sponsorship; Non-profit association; CSR; Marketing;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to increase the understanding of why companies choose to sponsor non-profit football clubs in Sweden. The goal is that the increased understanding leads to non-profit football clubs being able to make themselves more attractive to sponsors. LÄS MER

  2. 2. Sponsring inom idrott ur ett företagsperspektiv : En studie om fyra svenska företag som ägnar sig åt idrottssponsring

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Mir; [2021]
    Nyckelord :Sport sponsorship; motives; strategy; Sponsring; idrott; motiv; strategi;

    Sammanfattning : A lot has happened to the Swedish sport landscape over the years, especially in regards to commercialization and professionalization processes. A result of this development is that many companies today want to be associated with sports and therefore choose to invest large parts of their marketing budget in sports sponsorship. LÄS MER

  3. 3. Sponsring av damidrott – Ett öppet mål? : En kvalitativ studie om sponsringskonsulters syn på sponsring av damidrott och dess marknadsfördelar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Felicia Eriksson; Johanna Hammerfeldt; [2020]
    Nyckelord :Sponsorship; women’s sports; market advantage; CSR; Sponsring; damidrott; marknadsfördel; CS;

    Sammanfattning : Det finns stora skillnader i hur ekonomiska resurser fördelas i dam- och herridrotten, trots att fördelningen mellan antalet utövare är mer jämnt fördelad mellan män och kvinnor. Sponsring är en stor och betydande del av de ekonomiska resurserna för idrottsverksamheter, likväl går de största sponsringsinsatserna till herridrotten. LÄS MER

  4. 4. Brynäs IF – Mer än en idrottsförening : En fallstudie om Brynäs IF:s arbete med CSR

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Philip Emanuelsson; Joakim Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Brynäs IF; CSR; Sponsorship; Sport organisation; Stakeholder theory; Brynäs IF; CSR; Sponsring; Idrottsförening; Intressentteorin;

    Sammanfattning : Bakgrund: Forskning visar att svenska idrottsföreningar besitter grundläggande värden som är att betrakta som samhällsnyttiga. Svenska idrottsföreningar erhåller likaså ett ekonomiskt stöd från den offentliga sektorn som ett erkännande av dess samhällsnytta. LÄS MER

  5. 5. Vem sponsrar och varför? - En kvantitativ fallstudie på Enskede IK

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viktor Catenacci; [2016]
    Nyckelord :Sponsring;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med studien är att utifrån Grönkvists (2000) sponsringsmotiv göra en kvantitativ fallstudie på Enskede IK:s sponsorer i Stockholm för säsongen 2016 för att identifiera de viktigaste motiven sponsorerna har för att sponsra Enskede IK sett ur ett företagsperspektiv. Följande frågeställningar syftar studien till att besvara;•Vilka motiv ses som viktigast för företagen när det handlar om att sponsra en icke-professionell fotbollsförening?•Hur ställer sig de identifierade motiven i relation till att sponsringens utveckling går från filantropi till avkastningskrav hos företagen?MetodStudien bygger på en enkätundersökning som har delats ut till samtliga sponsorer i Enskede IK under säsongen 2016. LÄS MER