Sökning: "Sport i medier"

Visar resultat 1 - 5 av 131 uppsatser innehållade orden Sport i medier.

  1. 1. Från individuella hjältedåd till kollektiv gemenskap : En kvalitativ kritisk diskursanalys om framställningen av det svenska damlandslaget i fotboll i tidningarna Aftonbladet och Expressen under två världsmästerskap.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellen Lindbäck; Thelma Lönnegren; [2024]
    Nyckelord :Damfotboll; fotboll; VM; världsmästerskap; svenska damlandslaget; jämställdhet; idrott; framställning i media; genus;

    Sammanfattning : Fotboll är den sporten världen över som har störst dragningskraft, både på dam- och herrsidan, vad gäller utövare och åskådare (NE, u.å.). Trots att det är en idrott för både damer och herrar, och att det svenska damlandslaget i fotboll har presterat på en hög nivå under en lång tid (FIFA, u. LÄS MER

  2. 2. VAD KAN HA ETT STÖRRE NYHETSVÄRDE ÄN FOTBOLLEN? En kvantitativ innehållsanalys av svensk morgon och kvällspress under fotbolls-VM i Qatar 2022 och fotbolls-VM i Ryssland 2018

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Fredric Eriksson; joel lundström; [2023-10-02]
    Nyckelord :Fotbolls-VM; Qatar; Ryssland; migrantarbetare; mänskliga rättigheter; korruption; diskriminering; politiska frågor; krig; konflikter; nyhetsvärdering; nyhetsurval; kritik; journalistik;

    Sammanfattning : Executive summary The media plays a vital part of today's society and has a self-proclaimed responsibility to report what is seen as important for the citizens. The news media is also the biggest source of information for most of the population. LÄS MER

  3. 3. STEREOTYPER I FOTBOLLEN – SOM ETT SPEL MED VINNARE OCH FÖRLORARE - En kvalitativ språkanalys om kommentatorers rapportering ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Marion Lindström; Elsa Nilsson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Stereotyper; genus; intersektionalitet; fotboll; kommentatorer; jämställdhet; journalistik; kommunikation;

    Sammanfattning : Executive summary Football is one of the most popular sports in the world, where many people play, or at least watch the sport. Originally, the sport has been mostly played by men, which has contributed to an unequal football industry. Mainly, the industry is unequal when it comes to gender, ethnicity, sexuality, etcetera. LÄS MER

  4. 4. En bild säger mer än 1000 ord Könsrepresentationen under Olympiska spelen på förstasidorna i Aftonbladet & Sportbladet 1936–2020

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sara Romano; Anja Magnusson; [2023-03-10]
    Nyckelord :genus; idrott; Olympiska spelen; Aftonbladet; Sportbladet; sportjournalistik; gender; athletics; the Olympic games; Aftonbladet; Sportbladet; sport journalism;

    Sammanfattning : Abstract A picture says more than 1000 words Sara Romano and Anja Magnusson Bachelor thesis in Journalism HT 2022 The purpose of this essay is to analyze how often female and male athletes are presented in images, captions and headlines on the front pages in the Swedish magazines Aftonbladet and Sportbladet every twelve years in the summer Olympic games from 1936. The intention of the essay is to establish how female and male athletes are described in Aftonbladet and Sportbladet in relation to nation, achievements, the perspective which the photographs are taken from and the activity of the athletes. LÄS MER

  5. 5. ”UTAN TV-BOLAGEN SKULLE HELA INDUSTRIN DÖ” - En kvalitativ studie om sportmediernas roll som aktör i sportvärlden; mitt emellan idrotten, marknaden, publiken och demokratin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Wilma Persson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Sportmedier; sportmediekomplexet; informantundersökning; idrott; sport; sportswashing; sportjournalistik;

    Sammanfattning : Executive summary The aim of this study is to investigate what influence media consider having on their own sports media content, and on the breadth, democracy, equality and survival of sports in the future. This was done through a qualitative study with interviews with managers at some of Sweden's largest broadcasting media companies, and with a number of active sports journalists. LÄS MER