Sökning: "Sportbladet"
Visar resultat 6 - 10 av 51 uppsatser innehållade ordet Sportbladet.
6. Bilder i målfokus: Genuskampen mellan Sportbladet och SVT Sport– : En jämförande kvantitativ innehållsanalys om Sportbladet och SVT Sports gestaltning av genus och sport på Instagram
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : The study aimed to investigate how female and male athletes are framed on Sportbladet and SVT Sport’s Instagram pictures. The study also examines and compares Sportbladet and SVT Sport to see if there are any differences between their coverage, since Sportbladet is commercial media and SVT Sport is public service. LÄS MER
7. Mellan professionella och alternativa ideal: En kvantitativ analys av svensk supporterjournalistik utifrån ett hybriditetsperspektiv
Master-uppsats, Stockholms universitet/JMKSammanfattning : This thesis expands the understanding of the concept of hybridity and its suitability as a theoretical framework in journalism studies. The purpose of the study is thus to highlight hybridity on the textual level in relation to the blurring boundaries between professional and amateur sports journalism. LÄS MER
8. Framställning av innebandyspelande män och kvinnor i svensk media
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Sports could be considered the biggest entertainment industry of our time. In regards to social structures, sports act as a mirror to our society. When society is unequal, and structural differences exist in the sport, the sector mimics that. The media is a big factor in how men and women are framed in society. LÄS MER
9. Individuella spelare och bortprioriterade kvinnor : En kvantitativ studie av Sportbladets rapportering av fotboll- och ishockeyspelare
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : This study examines what differences can be found in Sportbladet’s coverage of football and ice hockey as well as what could cause those. The study examines the four following questions: How is the coverage between teams and individual players distributed? How is the coverage between men and women distributed? How is the coverage of different subjects distributed in each sport and between genders and how are the players/teams framed? To answer these questions the study takes off in earlier studies of subject distribution, public relations and framing of athletes as well as framing-, gender-, news values and sports journalism theories. LÄS MER
10. Sponsorers inverkan på friidrottares utrymme i media : - En kvalitativ undersökning kring förhållandet mellan sportjournalistiken och sponsorer
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Studien tar avstamp i friidrotten och undersöker vilket inflytande sponsorer har i sportjournalistiken. Syftet är att ta reda på om det finns en koppling mellan sponsorers inflytande i medier och friidrottares utrymme i medier. Det handlar framförallt om att förstå hur denna koppling ser ut ifrån sportjournalistikens perspektiv. LÄS MER