Sökning: "Sportjournalistik"

Visar resultat 21 - 25 av 128 uppsatser innehållade ordet Sportjournalistik.

  1. 21. Att inte bevaka en match - En kvalitativ intervjustudie om covid-19-pandemins påverkan på sportjournalistiken

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Heino Ollin; Adam Fröberg; Daniel Dewerud; [2021-02-05]
    Nyckelord :Sportjournalistik; covid-19-pandemin; nyhetsvärdering; leksaksavdelning; yrkesideal; Sveriges Television; Expressen; Göteborgs-Posten; Radiosporten; TV4.; Sports journalism; covid-19 pandemic; news values; toy department; professional ideals; Sveriges Television; Expressen; Göteborgs-Posten; Radiosporten; TV4.;

    Sammanfattning : Aim of thesis: The aim of this thesis is to study how the covid-19 pandemic has affected the Swedish sports journalism. Method: Qualitative in-depth interviews with ten Swedish sports journalists, both reporters and editors-in-chief. The interviews were carried out during the autumn of 2020, when the covid-19 pandemic was still ongoing. LÄS MER

  2. 22. Sponsorers inverkan på friidrottares utrymme i media : -  En kvalitativ undersökning kring förhållandet mellan sportjournalistiken och sponsorer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Johan Bjernevall; Paul Dakwar; [2021]
    Nyckelord :friidrott; inflytande; medieinnehåll; sponsorer; sportjournalistik;

    Sammanfattning : Studien tar avstamp i friidrotten och undersöker vilket inflytande sponsorer har i sportjournalistiken. Syftet är att ta reda på om det finns en koppling mellan sponsorers inflytande i medier och friidrottares utrymme i medier. Det handlar framförallt om att förstå hur denna koppling ser ut ifrån sportjournalistikens perspektiv. LÄS MER

  3. 23. The strong men and the good looking women : Quantitative content analysis of the visual representation of athletes in Swedish digital sports journalism

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Alicia Sandell; [2021]
    Nyckelord :Stereotypical gender roles; female athletes; sports journalism; #MeToo;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of the thesis is to examine if the quantity of female athletes is lesser than male athletes and if there are any gender differences in this visual representation of athletes in Swedish digital sports journalism. The thesis also aims to investigate if the visual representation of female athletes has changed over time in connection to the #MeToo movement. LÄS MER

  4. 24. Silly Season sätter trovärdigheten på spel : Sportjournalistikens utmaning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Linus Johansson; Martin Andersson; [2021]
    Nyckelord :Sportjournalistik; källkritik; källor; intervjuer; källteori; nyhetsvärderingsteori;

    Sammanfattning : This study aimed to examine Swedish sports journalists' experiences, opinions and ideas about how source-criticism works in sports journalism. We wanted to understand how they work with source management to maintain high-quality sports journalism, but also to investigate what challenges linked to source-criticism they are fighting within their daily work. LÄS MER

  5. 25. Vilka får mest utrymme på vägen upp för Alpe Cermis? : En kvantitativ innehållsanalys om rapporteringen av kvinnor och män inom längdskidtävlingen Tour de Ski.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Oscar Jakobsson; Eddie Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; längdskidor; kvantitativ innehållsanalys; sportjournalistik; Tour de Ski.;

    Sammanfattning : This study examined the difference in reporting of women and men in cross-country skiing during three years of Tour de Ski (2017/2018, 2018/2019 and 2019/2020). The media that were compared was the Swedish public service media Sveriges Television (SVT) and the commercial media Aftonbladet, with a total sample of 350 digital articles. LÄS MER