Sökning: "Sports Organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 87 uppsatser innehållade orden Sports Organisation.

  1. 1. Jämställdhet i svensk idrott: Möjligheter och hinder på organisationsnivå inomsvenska elitfotbollsföreningar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Dennis Stjernquist; Robert Tabacskó; [2024]
    Nyckelord :Jämställdhet; organisatoriskt; svensk elitfotboll; förutsättningar.;

    Sammanfattning : Arbetet mot en ökad jämställdhet är en kontinuerlig strävan i såväl samhället som inomidrotten. Riksidrottsförbundets arbetar utifrån orden att arbetet för en jämställd idrott skaaldrig utelämnas, utan finnas med i alla processer, nivåer och beslut (Larsson & Linghede,2020). LÄS MER

  2. 2. Om idrottsrörelsens områdesbaserade insatser : Vilka ”problem” och institutionella logiker framträder i insatserna Idrottsklivet och Hemmaplan?

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Jesper Bornlinder Thiborg; [2023]
    Nyckelord :The sports movement; area-based initiative; institutional logics; WPR method; Idrottsrörelsen; områdesbaserade insatser; institutionella logiker; WPR-metod;

    Sammanfattning : Samhällsutmaningar som handlar om segregation, integration och ojämlikhet har aktualiserats och ligger högt upp på den politiska agendan. Det har blivit vanligare med att staten använder idrotten som verktyg för att möta dessa utmaningar. På senare tid har idrotten kommit att genomföra områdesbaserade insatser i utsatta områden. LÄS MER

  3. 3. Idrottssponsringens komplexitet : En studie om företags mål och föreningars attraktionskraft

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sebastian Ruotsalainen; Rikard Westman; [2023]
    Nyckelord :Sponsorship; sports sponsorship; value offer; corporate sponsors; partners; sponsorship relations; exchange; corporate objectives; personal preferences; social benefits; Sponsring; idrottssponsring; värdeerbjudande; företagssponsorer; samarbetspartners; sponsorrelationer; utbyte; företagsmål; personliga preferenser; samhällsnytta;

    Sammanfattning : Idrottssponsring ses idag som ett legitimt marknadsföringsverktyg, och är någonting som företag spenderar allt mer pengar på. För idrottsföreningar är sponsorintäkter en viktig del i att bedriva sin verksamhet. LÄS MER

  4. 4. Digitala knuffar: den osynliga handen vid online handel : En fallstudie av ett ledande detaljhandelsföretag inom sport- och livsstilsmodesegmentet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Tintin Lundgren; [2023]
    Nyckelord :digital nudging; retail companies; digital retail channels; digital platforms; sport and leisure fashion; Digitala knuffar; detaljhandelsföretag; digitala handelskanaler; digitala plattformar; sport- och livsstilsmode;

    Sammanfattning : Som resultat av globalisering och teknologisk utveckling genomför människor flera beslut i sina privata och professionella liv från digitala enheter. Beslutsfattningen varierar från informationsinhämtning, underhållning och framför allt näthandel. LÄS MER

  5. 5. ”Den har det inte så bra hemma och därför kommer hen ibland inte att vara på topp” : Idrottsrörelsens insatser till och insikter om barn och unga från dysfunktionella hemförhållande och deras idrottande.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Yrsa Ragnarsdotter; [2023]
    Nyckelord :ACE; Socioekonomi;

    Sammanfattning : According to the organisation Maskrosbarn around 500.000 children in Sweden live with a parent or guardian that suffers from mental illness, addiction or subject them to violence. An even number of children live in lower socio-economic brackets of society. LÄS MER