Sökning: "Sportsligt resultat"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Sportsligt resultat.

  1. 1. Matchen mellan fotboll och ishockey : En kvalitativ studie av varför fotboll och ishockey inte kan korrelera med varandra i samma stad

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Abelsted Anton; Nilsson Adam; [2023]
    Nyckelord :sponsring; eventskapande; medialisering; supporterskap; rivalitet; idrottsförening; varumärke.;

    Sammanfattning : Studien behandlar frågan, varför inte fotboll och ishockey, i samma stad och förening, kan korrelera med varandra samtidigt? Frågan täcker en bred trend som syns i flera städer och föreningen i Sverige, AIK, Djurgårdens IF, Växjö Lakers HC och Östers IF, HV71 och Jönköping Södra IF, för att nämna några. Genom kvalitativa intervjuer på relevanta person inom ett av dessa fallen, AIK, har faktorer kring trenden kunnat identifieras. LÄS MER

  2. 2. Fotbollsföreningars inflytande på den nationella idrottsutbildningen : En kvalitativ studie som undersöker hur personer inom NIU ser på fotbollsföreningars inflytande

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Alexander Ababai; Martin Mild; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Denna studie syftar till att undersöka hur personer som är verksamma inom NIU positionerar sig till verksamhetens urval- och antagningsprocess i relation till elitföreningars påverkan. Vidare kommer denna studie handla om att skapa bättre förståelse kring området genom tre forskningsfrågor. LÄS MER

  3. 3. Red Bull och Ferrari - konkurrenterna från olika branscher : En visuell retorisk analys om hur företagen Red Bull och Ferrari utnyttjar marknadskommunikation inom formel 1 för att främja sina varumärken

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Damir Isak; Lucas Bernhardsson; [2022]
    Nyckelord :marketing communication; visual rhetoric; formula 1; Red Bull; Ferrari; marknadskommunikation; visuell retorik; formel 1; Red Bull; Ferrari;

    Sammanfattning : Studien “ Red Bull och Ferrari – konkurrenterna från olika branscher” ämnar studera energidryckesföretaget Red Bulls kommunikation i kommersiella sammanhang inom motorsporten formel 1 komparativt med formel 1-konkurrenten Ferrari. Red Bull har varit dominerande inom sporten under en lång tid jämsides med bland annat Ferrari. LÄS MER

  4. 4. “When preparing for crises, it is instructive to recall that Noah started building the ark before it began to rain” - Norman Augustine : En kvalitativ studie om hur svenska herrelitfotbollsföreningar hanterar kriser

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Artin Hassan Pour; Andreas Hörnberg; Nima Mohammadi; [2020]
    Nyckelord :Covid-19; kriser; krishantering; elitfotboll;

    Sammanfattning : Inledning: Under år 2020 har samtliga svenska herrelitfotbollsföreningar stött på en rad olika utmaningar på grund av Covid-19. Det är känt att fotbollsföreningar dagligen kan stöta på olika problem. Är föreningen inte förberedd på att hantera utmanande situationer kan dessa förvärras och i värsta fall utvecklas till en kris. LÄS MER

  5. 5. Det sportsliga resultatets påverkan på sponsorskap : En explorativ studie om sponsorgivarens inställning till det sportsliga resultatets påverkan på sponsorskapet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Madeleine Fredholm Lundgren; Martin Berggren; [2020]
    Nyckelord :Sponsorship; brand reputation; exposure; on field performance; communication; Sponsorskap; varumärkesanseende; exponering; sportsligt resultat; kommunikation;

    Sammanfattning : Sponsorship is one of the most effective marketing strategies for corporations to communicate with their target audience as well as improving their brand. The most common sponsorship is sports related, despite this there is a lack of research regarding the on-field performance effect on sponsorship. LÄS MER