Sökning: "Språk kommunikation Stockholm universitet"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Språk kommunikation Stockholm universitet.

  1. 1. Barnet, bilderna och den alternativa kommunikationen : En diskursanalys av språkstödjande material i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Therese Persson; [2021]
    Nyckelord :Barns rättigheter; språk; kommunikation; AKK; likvärdig förskola; Michel Foucault; diskurs; makt; inneslutning; uteslutning;

    Sammanfattning : Alla barn har inte de förutsättningar som krävs för ett talat språk, vilket gör att alternativa kommunikationssätt krävs för att barnet ska möjliggöras ett redskap och en språklig form för att uttrycka sin mening. Forskning visar att det finns ett stort intresse för att hitta alternativa kommunikationssätt genom språkstödjande material för barn men att fokuset tycks hamna på teknologin och att undervisa om materialet istället för att använda det i kommunikativt syfte. LÄS MER

  2. 2. Att blåsa liv i forntiden : En studie av kommunikation via montertexter på ett museum i stockholm

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Sofia Pettersson; [2020]
    Nyckelord :museum; systemisk-funktionell grammatik; ideationell metafunktion; interpersonell metafunktion; svenska; Historiska museet; Bäckaskogskvinnan; Skateholmsgraven;

    Sammanfattning : Denna undersökning inriktar sig på hur Historiska museet i Stockholm kommunicerar genom montertexter. Syftet är att ta reda på hur museet skapar en relation mellan museum och besökare, samt mellan besökare och historia genom utställningstexter. Materialet består av skrivna texter hämtade från två rum på utställningen Forntider. LÄS MER

  3. 3. Media : Terroristens medhjälpare?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för mediestudier; Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Christoffer Wiklöw; [2011]
    Nyckelord :media; terrorism; 9 11; world trade center; New York Times; NYT; reporter; intervju; kvalitativ undersökning; terrorist; terrorister;

    Sammanfattning : C-uppsats kandidat 2011 Title: Media – terroristens medhjälpare? Författare: Christoffer Wiklöw Språk: svenska Instution: JMK, Stockholm Universitet   En kvalitativ studie om New York Times språkbruk kring terrorism. De valda frågeställningarna blev: Hur är New York Times språkbruk kring terrorism och 9/11 2001, respektive 2011? Hur har mass-mediated terrorism-diskursen förändrats mellan året 2001 och året 2011 i New York Times nyhetsartiklar om terrorism och 9/11? Hur ser en reporter på sin roll som skribent om 9/11, och hur kommer detta att indikera på att journalisten kanske faller offer för att vara terroristens medhjälpare? Och materialet för studien blev fyra artiklar från New York Times, och en intervju med en skribent bakom en av artiklarna. LÄS MER

  4. 4. Att disponera organisationer för förändring - en fallstudie av Länsförsäkringar Stockholm

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Adam Cederholm; Johannes Eriksson; Anders Torkelsson; [2003]
    Nyckelord :Förändringsarbete; Förändringsbenägenhet; Change Management; Vision; Lärande Organisation; Ledarskap; Motstånd; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera och analysera hur ledningen vid Länsförsäkringar Stockholm arbetar med att förbereda sin organisation för en förestående förändring inom Livförsäkringsverksamheten. Utifrån detta ämnar vi även utveckla språk- och teoribildningen och generera ett antal hypoteser. LÄS MER

  5. 5. Medvetenhet hos dagens språklärare : Vilka aspekter måste dagens språklärare vara medvetna om för att nå ut till alla elever i språkundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för undervisningsprocesser, kommunikation och lärande (UKL)

    Författare :Ilona Stadelmann Baum; Laila Engström; [2003]
    Nyckelord :Empowerment; förstaspråkseleven; integration; medvetenhet;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen vill undersöka om - hur - och i vilken utsträckning, framförallt språklärare kan och vill anknyta till förstaspråkselevens eget språk och egen kultur i klassrumsundervisningen. En annan aspekt som arbetet ville belysa var att se om och hur mycket lärarna var medvetna i sitt förhållningssätt gentemot dessa elever. LÄS MER