Sökning: "Språk med olika status"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden Språk med olika status.

  1. 1. Förskollärares uppfattning om barns språkliga strategier i lek - en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Norgren; Amalia Lampa; Maria Therése Svensson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Verbalt språk; förskollärare; uppfattning; hierarkier; status; lek och samspel.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att beskriva förskollärares uppfattningar kring barns användning av språkliga strategier i lek. Läroplanen för förskolan (2018) lyfter fram att barnen ska utveckla förmåga att kunna samarbeta och lösa konflikter i leken, samt att ta ansvar för gemensamma regler. LÄS MER

  2. 2. Dialekt som gemenskap och social status i Smala Sussie och Bröllopsfotografen : Hur dialekt används i två filmer av Ulf Malmros

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Maja Köhler; [2024]
    Nyckelord :Ulf Malmros; dialekt; värmländska; Smala Sussie; Bröllopsfotografen; gemenskap; social status; samhällsklass;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks det hur dialekt används för att förmedla samhörighet och samhällsklass i filmerna Smala Sussie och Bröllopsfotografen, regisserade av Ulf Malmros. Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för hur dialekt används för att skapa gemenskap och social status, dessutom jämförs dialektbruket i de två filmerna. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling och didaktik i modersmålsundervisningen : En undersökning av modersmålslärares syn på sin undervisning och sitt ämne

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saad Salih Hamad; [2023]
    Nyckelord :teachers; mother tongue instruction; didactics; school subject; lärare; modersmålsundervisning; didaktik; skolämne;

    Sammanfattning : All multilingual primary and secondary school pupils have the right to mother tongue instruction as language is essential in developing our identity, expressing our thoughts and emotions, and showcasing our knowledge and skills. The purpose of this qualitative study is to investigate the methods employed by mother tongue teachers to enhance the language development among their pupils and how they perceive mother tongue instruction as a school subject in relation to other subjects. LÄS MER

  4. 4. Hur väl talar vänliga personer kärlekens fem språk? : En kvantitativ studie om sambandet mellan personlighetsdraget vänlighet och kärleksspråk

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linnea Pettersson; Frida Johansson; [2023]
    Nyckelord :Love Language; Agreeableness; Big Five Personality Traits Theory; Chapman; Personality; Kärleksspråk; Vänlighet; Femfaktormodellen; Chapman; Personlighet;

    Sammanfattning : Kärleksrelationer är en betydande del av många människors liv. En viktig del för en välfungerande relation är att visa varandra kärlek, förslagsvis genom olika kärleksspråk. De fem kärleksspråken utformades av Chapman (1992) och innefattar tjänster, fysisk beröring, bekräftande ord, kvalitetstid och gåvor. LÄS MER

  5. 5. Läxor och tidig läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anna Bäcklund; [2023]
    Nyckelord :Läxa; Läsläxa; Tidig läsutveckling; Läsförståelse;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten är en fördjupning i de didaktiska aspekterna av läxor i förhållande till barns tidiga läsutveckling och utgår från frågeställningar om vilka skäl det finns för att använda läxor som metod i tidig läsundervisning, vilka positiva eller negativa konsekvenser som är förknippade med att använda läxor samt hur läxor kan utformas för att stödja barns tidiga läsutveckling. Metoden är en systematisk litteratursökning i databaserna SwePub, ERC och ERIC. LÄS MER