Sökning: "Språk och stil i texter"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Språk och stil i texter.

  1. 1. Skönlitteraturens roll i grundskolans tidiga år : En studie om lärares val av skönlitterära texter i årskurs F-3 i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Larsson; Sofie Göransson; [2023]
    Nyckelord :literature; the teaching of literature; skönlitteratur; grundskolan; lärares val av litteratur;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur lärare i F-3 väljer skönlitterära texter till sin undervisning och vilka kriterier och faktorer som påverkar deras val. Studien baseras på ett webbaserat frågeformulär som skickades ut via sociala medier till olika lärare som undervisar i årskurserna F-3. LÄS MER

  2. 2. Argumentera och resonera - men hur? : En analys av en lärobok i svenska på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Hanna Struglics; Johannes Ljungberg; [2021]
    Nyckelord :Discursive writing; Educational books; Educational book analysis; Explicit teaching; Grammar; Metalinguistics; Non-fiction; School language; Swedish subject; Upper secondary school; Qualitative content analysis; Diskursivt skrivande; Explicit skrivundervisning; Grammatik; Gymnasiet; Kvalitativ innehållsanalys; Läromedel; Läromedelsanalys; Metaspråk; Sakprosa; Skolspråket; Svenskämnet;

    Sammanfattning : Att språket spelar en nyckelroll för att nå skolframgång och för att – i ett större perspektiv – kunna verka aktivt i samhället är man inom utbildningsväsendet enig om. Vikten av att eleven utvecklar ett adekvat språkligt register med vilket kunskapen uttrycks – och i synnerhet ett diskursivt sådant – kan alltså inte förnekas, och genrepedagogiken har ur detta perspektiv haft ett särskilt inflytande i svensk skola, med dess explicita modellering i skrivande och metaspråkliga dekonstruktion av texter. LÄS MER

  3. 3. En liten gärning med stor betydelse : En jämförande innehållsanalys av finskspråkiga allmännyttiga texter om covid-19 i Sverige och Finland

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Finsk-ugriska språk

    Författare :Joachim Engver-Jensen; [2021]
    Nyckelord :covid-19; Kansanterveysvirasto FHM ; koronavirus; kääntäminen; ruotsin kieli; suomen kieli; Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL ; yleishyödyllinen tieto; allmännyttig information; covid-19; coronavirus; Folkhälsomyndigheten FHM ; finska språket; Institutet för hälsa och välfärd THL ; svenska språket; översättning;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur finskspråkiga texter om covid-19 skiljer sig mellan den svenska Folkhälsomyndigheten (FHM) och det finländska Institutet för hälsa och välfärd (THL). Uppsatsens hypotes är att FHM:s svenska källspråkstexter bör ha påverkat de finskspråkiga texterna i Sverige, med risk för att informationen senare skulle kunna tolkas felaktigt av den sverigefinska minoritetsgruppen. LÄS MER

  4. 4. Variation och formuleringsförmåga i andraspråkstexter : En komparativ studie av elevers variations- och formuleringsförmåga i relation till betyg.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Julia Ekros; [2020]
    Nyckelord :Variation; formuleringsförmåga; svenska som andraspråk; betyg; nationellt prov; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka gymnasieelevers variation och formuleringsförmåga och ställa det i relation till betyg satt av verksam lärare. Detta gjordes genom att kvantitativt mäta OVIX-värde, fundamentsvariation, bisatsvariation, nominalkvot och fundamentslängd i åtta elevtexter från det nationella provet i svenska och svenska som andraspråk 2015. LÄS MER

  5. 5. ”Frågan är om eleven i huvudsak följer skriftspråkets normer?” : Sve-lärares bedömning av sva-elevers ”språk och stil” i det nationella provets delprov C i svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Anna Björnheden; [2020]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; svenska; gymnasieskolan; bedömning; språksyn; sva-diskurs;

    Sammanfattning : I studien undersöks hur svensklärare bedömer samt hur de resonerar kring sva-elevers språk och stil i det nationella provets skriftliga delprov på gymnasiet. Följande två frågeställningar har ställts: Hur bedömer sve-lärare sva-elevers texter utifrån kriteriet “språk och stil” - individuellt och i en sambedömning? Hur resonerar bedömarna? Utgångspunkten har varit att gruppindelning av elever med ett andraspråk är svårt och att det finns olika inriktningar eller diskurser (Hedman & Magnusson, 2018) inom forskningsfältet svenska som andraspråk som har olika lösningar på hur ämnet skall organiseras. LÄS MER