Sökning: "Språkbarn"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Språkbarn.

  1. 1. Samspel mellan barn med och utan en språkstörning - ur pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennifer Strandberg; Leonora Babic; [2014]
    Nyckelord :Dragarbarn; Samspel; Språkbarn; Språkstörning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att ta reda på hur samspelet yttrar sig mellan språkbarn, ett barn med en diagnostiserad språkstörning och dragarbarn, ett barn med en normal språkutveckling, ur pedagogers perspektiv. I kapitlet centrala begrepp kommer vi att behandla de begrepp som är centrala i vårt arbete, men framför allt i vår analys. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av språkbarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Rebecka Karlsson; Oscar Ohlsson; [2013]
    Nyckelord :arbetssätt och verktyg; dragarbarn; språkbarn; språkliga områden; språkstörning; årskurs 2;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att ta reda på vilka arbetssätt och verktyg som klasslärare kan använda i sin undervisning när de arbetar med elever med språkstörning på ett inkluderande sätt. Vår intention är att pedagoger kan ta del av denna studie och därmed skapa en medvetenhet om hur man kan lägga upp sin undervisning när man arbetar med elever med språkstörning. LÄS MER

  3. 3. HUR BARN MED OCH UTAN SPRÅKSTÖRNING SKAPAR EN INKLUDERANDE PEDAGOGIK : En studie genomförd på en grundskola med ett språkspår

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Josefin Boström; Petra Hjalmarsson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : - Tatta ni inenntinn? Utbrister Alex frustrerat till sina klasskamrater under en av våra observationer. Alex har som flera andra elever på skolan vi valde att göra vår undersökning på funktionsnedsättningen språkstörning vilket kan leda till att han har svårt att förstå och göra sig förstådd i kommunikativa situationer. LÄS MER

  4. 4. Samspel mellan barn med språkstörningar och barn utan några uppkomna språkstörningar. En studie på två integrerade språkavdelningar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Adler; Maria Svensson; [2010]
    Nyckelord :Samspel; Talad kommunikation; Språkstörning; Språkbarn; Dragarbarn; Integrerad språkavdelning;

    Sammanfattning : Samspel mellan barn med språkstörningar och barn utan några uppkomna språkstörningar. En studie på två integrerade språkavdelningar i förskolan. LÄS MER