Sökning: "Språket och makt"

Visar resultat 16 - 20 av 153 uppsatser innehållade orden Språket och makt.

  1. 16. Bristningar, infektioner och besvär : En systemisk-funktionell analys av informationstexter om efterförlossningsvård

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Alex Fälting; [2022]
    Nyckelord :language and gender; critical discourse studies; systemisk-funktionell grammatik; SFG; språk och kön; kritiska diskursstudier; CDS; förlossningsvård; efterförlossningsvård;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker språket i informationstexter om efterförlossningsvård ur ett kritiskt diskursanalytiskt perspektiv. Syftet med denna studie har varit att synliggöra normer och diskurser om efterförlossningsvård om vad som räknas som sjukt och inte, vad som är vårdens respektive individens ansvar och vilka skador som lyfts fram eller göms undan. LÄS MER

  2. 17. Flerspråkighet i förskolan : Förskollärares berättelser om förhållningssätt och dess uttryck i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Josefine Andersson; [2022]
    Nyckelord :andraspråk; disciplinär makt; flerspråkighet; förskola; modersmål; normkritiskt perspektiv; social praktik; social rättvisa; undervisning; transspråkande;

    Sammanfattning : I takt med samhällsutvecklingen möter och möts allt fler flerspråkiga barn i förskolan och språk- och kunskapsutveckling utgör idag samhällsaktuella debatter. Föreliggande studie syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar och förhåller sig till flerspråkighet, samt hur de beskriver att de bedriver undervisning i relation till fenomenet – för att medverka till flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling i enlighet med en likvärdig utbildning. LÄS MER

  3. 18. Landskapsarkitekten och verktygen : fem fältstudier testar verktygens villkor, konsekvenser och möjligheter för att uppfatta och representera landskap

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Alva Lindau; [2022]
    Nyckelord :verktyg; representation; plan; sektion; landskap; arkitektur; process; metod; design; skiss; elevation; snitt; projektion; perspektiv; perception; diagram; vandring; upplevelse;

    Sammanfattning : En av landskapsarkitekturens utmaningar är att kontinuerligt utveckla och modellera de verktyg som arkitekten använder på sätt som löser de problem som definierar relationen mellan människa och miljö idag (Corner 2014; Balmori 2014; Wingren 2009; Oles et. al 2014). LÄS MER

  4. 19. Ska vi dela med oss? : En enkätstudie om delaktiget, inflytande och makt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Camilla Becker; Linnéa Nordenfors; [2022]
    Nyckelord :Barns delaktighet; barns inflytande; maktstrukturer; pedagogperspektiv; förskola; förskoledidaktik; diskursanalys; poststrukturalism.;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur pedagoger som är verksamma inom förskolan uppfattar begreppen barns delaktighet och inflytande samt vilka möjligheter och begränsningar som kan finnas för barns delaktighet och inflytande. Som underliggande syfte undersöks även hur maktrelationen mellan vuxna och barn i förskolan påverkar barns delaktighet och inflytande i verksamheten. LÄS MER

  5. 20. Vad ska vi med bild till? : En kritisk diskursanalys av tre länders läroplaner med fokus på ämnet bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Eva Ekeroth; [2022]
    Nyckelord :Läroplan; bild; Storbritannien; England; Sverige; Finland; diskursanalys; jämförande studie; CDA – Critical Discourse Analysis;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgår från den didaktiska frågan varför något ska läras eller undervisas i och fördjupar sig i diskurser kring ämnet bild i tre länders läroplaner. Uppsatsens syfte är att utveckla förståelse för och jämföra tre länders läroplaner för grundskolan med avseende på förhärskande diskurser i relation till bildämnet. LÄS MER