Sökning: "Språket som mål och medel"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Språket som mål och medel.

  1. 1. Studiehandledning av flerspråkiga elever i lågstadiet : Studiehandledares arbete och syn på betydelsen avelevers flerspråkighet för deras lärande

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elias Eliassi; [2023]
    Nyckelord :Multilingual study guidance in primary school: Tutors teaching and views on pupils multilingualism; Flerspråkighet; studiehandledare; flerspråkiga elevers språk och kunskapsutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka studiehandledares arbete och betydelsen av elevers flerspråkighet för deras lärande i lågstadiet. För att samla in data genomfördes observationer och intervjuer med tre studiehandledare (engelska, kurdiska och arabiska) på olika skolor. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkiga elevers språkutveckling. : En studie om lärares syn på elevers flerspråkighet och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elias Eliassi; [2022]
    Nyckelord :Multilingualism; language and knowledge; the importance of the Swedish language and the importance of the first language.; Flerspråkighet; språk och kunskap; svenska språkets betydelse och förstaspråkets betydelse.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lågstadielärares attityder till elevers flerspråkighet som en resurs i elevernas språk- och kunskapsutveckling genom att besvara frågor om hur lågstadielärare ser på svenska språkets och förstaspråkets betydelse för de flerspråkiga elevernas lärande. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv där språket ses som både mål och medel för lärande och där elevernas modersmål ses som resurs för tänkande och lärande. LÄS MER

  3. 3. Målspråksanvändning i engelskundervisningen : Good or dålig?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alice Bagdagoljan; Josefine Silow; [2019]
    Nyckelord :Målspråksanvändning; språkundervisning; muntlig kommunikation; engelska;

    Sammanfattning : Titeln på denna kunskapsöversikt syftar dels till att ge en förklaring av arbetets innehåll men den syftar också dels till att skapa ett intresse för dig som läsare genom en mer skämtsam användning av språkväxling i skriven form, då språkväxling är en del av dagens engelskundervisning och språkundervisning världen över. Målspråksanvändning har länge varit ett huvudämne inom forskningen om undervisning i främmande språk och där ställs många olika tolkningar mot varandra. LÄS MER

  4. 4. ”Grammatikundervisningen är ett sätt att hålla vapnet som är språket både blankt och skarpt samtidigt” : Svensklärares uppfattningar om grammatikundervisningen i gymnasieskolans svenskämne

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Caroline Malmgren Forsling; [2017]
    Nyckelord :Grammatikundervisning; fenomenografi; Gy2011; Lärare; Ämnesplan;

    Sammanfattning : Avgörande för grammatikundervisningens utformning är de uppfattningar som läraren har av hur man bör undervisa inom området. I denna studie undersöks därför fem yrkesverksamma svensklärares uppfattningar om hur grammatikundervisningen i gymnasieskolans svenskämne bör bedrivas avseende innehåll, metod samt vad de uppfattar som nyttan med grammatikundervisning för eleverna. LÄS MER

  5. 5. Klassrumsinteraktion och skolbakgrund En studie om undervisningen av nyanlända elever på gymnasieskolans språkintroduktionsprogram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Andrea Melander; [2015-07-02]
    Nyckelord :nyanlända; skolbakgrund; klassrumsinteraktion; interaktionsmönster; språkintroduktionsprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan de didaktiska metoder som lärare i svenska som andraspråk använder för interaktion och elevers skolbakgrund. Nyanlända elever utgör en heterogen grupp med varierande skolerfarenheter och den här studien undersöker vilka konsekvenser lärares förhållningssätt till elevernas skolbakgrund får för undervisningen gällande former för interaktion och interaktionsmönster. LÄS MER