Sökning: "Språkförsening i förskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Språkförsening i förskolan.

  1. 1. Förskollärares arbetssätt med barn som har språkförsening : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare arbetar för att främja språkutvecklingen hos barn med språkförsening.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linnea Persson; Emma Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Language delay; language development; preschool teacher; sociocultural; verbal language; Förskollärare; sociokulturell; språkförsening; språkutveckling; verbalt språk;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to find out how professional preschool teachers work to promote language development in children who have some form of language delay. We want to investigate which working methods the preschool teachers use to support those children with language delays in preschool. LÄS MER

  2. 2. Språkstörning: den okända funktionsnedsättningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Alma Camo; [2021]
    Nyckelord :Framgångsfaktor; förskola; specialpedagogik; språkstörning;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag I Sverige har 1 av 14 barn språkstörning därför är det av intresse att få kunskap om förskollärarnas upplevelser och olika framgångsfaktorer i arbete med barn som har språkstörning. Pedagoger behöver kunskap och kompetenser kring vad språkstörning är för att kunna möta dessa barn och ge adekvat stöd (Sjöberg, 2014; Nettelbladt 2007; Hallin 2019). LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogiskt stöd och insatser : -för barn med språkstörning i förskolans lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jenny Arvidsson; Mia Johansson; [2017]
    Nyckelord :Preschool; interaction; language delay; language disorder; language development; Förskolan; samspel; språkförsening; språkstörning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Abstrakt Språkstörning är en diagnos som innebär att barnet har en språklig svårighet. Barnet har svårt att förstå vad som sägs, att producera och använda ord för att kunna kommunicera med andra. LÄS MER

  4. 4. Tidig språkstimulering Pedagogers arbete med barn i förskolan och i de tidiga skolåren Med fokus på läs och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anne Frostander; [2008]
    Nyckelord :Språkförsening; språklig medvetenhet; språkmiljö; språkstörning; språkutveckling;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes pedagogers arbete med barns/elevers språkutveckling i förskolanoch skolan. Jag undersökte också om pedagoger har stöd av specialpedagoger i arbetet med dom språksvaga barnen/elever och om miljön kan vara språkutvecklande för alla barn/elever. LÄS MER

  5. 5. Uppfattningar om sambandet mellan fonologisk språkförsening och läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anette Dalling; [2007]
    Nyckelord :fonologisk försening; kompetenser; läs- och skrivinlärning; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Anette Dalling. (2007). Uppfattningar om sambandet mellan fonologisk försening och läs- och skrivsvårigheter (Perceptions of the link between phonological speech delay and reading and writing difficulties). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning, Lärarutbildningen, Malmö högskola. LÄS MER