Sökning: "Språkfrämjande miljöer"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Språkfrämjande miljöer.

  1. 1. Barns språkutveckling i relation till förskolans fysiska miljö : En kvalitativ studie om hur förskollärare ser på och skapar fysiska miljöer ur ett språkutvecklande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Olofsson; Sara Maaranen; [2023]
    Nyckelord :språkutveckling; samspel; fysisk miljö; material; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare ser på betydelsen av den fysiska miljön för att främja barns språkutveckling och hur de arbetar för att skapa språkfrämjande miljöer. Studien baseras på en kvalitativ metodansats och har utförts genom semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares språkfrämjande arbete : En kvantitativ studie om vilka språkfrämjande metoder och verktyg som används av förskollärare i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ingrid Alfredsson; Emma Magnusson; [2022]
    Nyckelord :Appropiering; förskollärare; mediering; proximal utvecklingszon; scaffolding; sociokulturell teori; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka i vilken omfattning språkfrämjande metoder och verktyg användes av förskollärare i förskolan för att stödja barns språkutveckling vilket undersöktes utifrån ett sociokulturellt perspektiv. För att söka svar på studiens syfte tillämpades en kvantitativ forskningsansats där en webbenkät riktad till förskollärare användes som metod. LÄS MER

  3. 3. Miljön som aktiv agent : En posthumanistisk studie om barns språk- och kommunikationsutveckling

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Susanna Holmberg; Emelie Lindholm; [2022]
    Nyckelord :Educational environments; Posthumanist theory; Language-promoting materials; Language-promoting environments; Walkning interview; Pedagogiska miljöer; Posthumanistisk teori; Språkfrämjande material; Språkfrämjande miljöer; Turistguidning;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att synliggöra pedagogiska miljöers möjligheter att främja alla barns språk- och kommunikationsutveckling. Studien genomfördes på två förskolor på olika orter där respondenterna var förskollärare. Som datainsamlingsmetod valdes turistguidning. LÄS MER