Sökning: "Språkhistoria i läroböcker"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Språkhistoria i läroböcker.

  1. 1. Språkvetenskapliga teorier i språkhistoria : En läromedelsstudie om språkhistoria i läromedel för kursen Svenska 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Leonard Lindahl; [2022]
    Nyckelord :Språkhistoria; läroböcker; läromedel; kritisk diskursanalys; hermeneutik; Svenska 3; språkförändring; språkteorier; komparativ grammatik; generativ grammatik; junggrammatik; strukturalism;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker det språkhistoriska momentet i läroböcker för kursen Svenska 3. Studiens syfte är att undersöka vilka språkliga teorier som förkommer i tre utvalda läroböcker för kursen samt vilken sanningsmodalitet som språkliga förändringar framställs med. LÄS MER

  2. 2. Språkhistorisk medvetenhet och dess möjligheter i svenskämnet : En dokumentstudie om hur språkhistoria förmedlas i tre samtida läroböcker för kursen svenska 3 på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Angelika Eriksson Hökenström; [2019]
    Nyckelord :Education materials; knowledge; history of languages; language-historical awareness; Läroboksanalys; kunskap; språkhistoria; språkhistorisk medvetenhet;

    Sammanfattning : Denna uppsats har gjorts i hopp om att kunna bidra med kunskap om vad elever förväntas och vilka kunskaper de kan tillgodogöra sig genom undervisningen i svenskämnets språkhistoria. Studien har gjorts genom en dokumentstudie av tre samtida läroböcker för kursen svenska 3 för gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. ”Den kan ju va fruktansvärt långtråkig, o dötrist o tråkig o alldeles... alldeles underbar!” : en studie om språkhistoriemomentet i svenskundervisningen utifrån tre läroböcker för gymnasieskolan.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Maria Larsson; [2019]
    Nyckelord :skolämnet svenska; språkhistoria; språksociologi; läroböcker; textanalys; svenska språket; svenskundervisning; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Hur presenteras momentet språkhistoria i läroböcker för elever i gymnasieskolan? Vilka likheter och skillnader finns i läroböckernas avsnitt om momentet? Görs det kopplingar till andra ämnen? Denna studie undersöker tre vanliga läroböcker som används i gymnasieskolan, för att få svar på ovanstående frågor. Undersökningen gjordes med hjälp av fyra olika metoder för textanalys, där fokus för analysen låg främst på innehåll, grafik och läsartilltal. LÄS MER

  4. 4. "Om hundra år är det din svenska som är gammaldags". En läromedelsstudie om hur svenskläroböcker 1966–2014 skriver om språkhistoria, läroböckers språkhistoriska kanon samt hur man kan identifiera språkhistoriemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Gagnesjö; [2015]
    Nyckelord :Historiedidaktik; Historiemedvetande; Läroböcker; Läromedelsanalys; Läromedelsstudie; Språkhistoria; Språkhistoria i läroböcker; Språkhistoriedidaktik; Språkhistoriemedvetande; Språkhistorieundervisning; Svenskläroböcker; Svenskundervisning; Svenskämnet;

    Sammanfattning : I denna tvådelade, produktinriktade läromedelsstudie utforskas språkhistoriens plats och utformning i svenskläroböcker. I en första, kvantitativt inriktad, diakron undersökning, kartläggs och analyseras läroböckers språkhistoriska innehåll under de senaste fem decennierna. LÄS MER

  5. 5. Språkhistoria i undervisningen : En studie om fem verksamma lärares syn och arbetssätt

    Magister-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Linda Persson; [2011]
    Nyckelord :language history; language; era lighting; local work plan; experience in education; textbooks; språkhistoria; språk; epokbelysning; läromedel; lokal arbetsplan; erfarenhetspedagogik.;

    Sammanfattning : De nationella styrdokumenten för gymnasiet påvisar att läraren skall undervisa om samt bedöma elevernas prestationer i språkhistoria. I dagsläget saknas det forskning om hur verksamma lärare skall didaktisera det språkhistoriska momentet i svenskundervisningen. LÄS MER