Sökning: "Språkhistoria svenska"
Visar resultat 11 - 15 av 41 uppsatser innehållade orden Språkhistoria svenska.
11. Varför språkhistoria?En legitimeringsanalys av ämnesomrÃ¥det språkhistoria i två läroplaner och fyra läromedel för gymnasieskolans svenskämne 1970-2010
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att besvara frågan varför språkhistoria? genom att analysera hur styrdokument och läromedel från 1970 till och med 2010 legitimerar ämnesområdet språkhistoria i gymnasieämnet svenska med hjälp av van Leeuwens legitimeringsanalys. Anledningen till att äldre material har valts var att jag vill se om det går att urskilja någon förändring i läromedlen utgivna före, respektive efter, att den statliga läromedelsgranskningen avskaffades 1992. LÄS MER
12. Spelar det någon roll vilken kurslitteratur vi har? : Språkhistoriska prioriteringar i gymnasiets läromedel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ÄmnesdidaktikSammanfattning : När läromedel skapas sker ett urval av vilket innehåll samt vilka förmågor och kunskapersom eleven ska utveckla baserat på styrdokumentens utformning. Dock finns det intelängre en statlig läromedelsgranskning utan det ligger istället i den individuella lärarenshänder. LÄS MER
13. Håller grannspråken ihop svensklärarna? : Undervisning i övriga nordiska språk på lärarutbildningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur undervisningen i och om övriga nordiska språk är organiserad på ämneslärarutbildningen i svenska. Ett delsyfte är att undersöka universitetslärares erfarenhet av att ge sådan nordisk undervisning. Materialet för studien är kursplaner från samtliga 28 ämneslärarutbildningar i svenska. LÄS MER
14. Bättre börda man bär ej på vägen än mycket mannavett : Språkhistoria i svenskämnets läromedel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Den här är en studie av gymnasiets läromedel för Svenska 3, och mer specifikt de delar somberör språkhistoria. Vi analyserar stoffet via ett multimodalt perspektiv eftersom dessakombinerar skrifttext, det vill säga den formen av text som består av skriftligt verbalspråk inomdet utvidgade textbegreppet, bilder, diagram, informationsrutor, och dekorationer. LÄS MER
15. Rökstenen och skolan : En studie om Rökstenen och runsvenskan i gymnasieskolans läromedel och svenskundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syfte: I studien undersöks tre olika läromedel för kursen Svenska 3 samt olika tolkningar av inskriften på Rökstenen. Studien leder till kunskap om hur det går att sammanfläta tolkningarna av Rökstenens inskrift med de centrala innehållen för kursen Svenska 3. LÄS MER