Sökning: "Språkinlärning och Språkängslan."

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Språkinlärning och Språkängslan..

  1. 1. Elevers vilja att kommunicera på engelska i årskurs 4-6 : En litteraturstudie om när elever väljer att tala engelska i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Birgitta Stolt Tranback; [2017]
    Nyckelord :Språkinlärning; vilja att kommunicera WTC ; motivation; språkängslan; EFL;

    Sammanfattning : Motivation inom språkinlärning spelar en viktig roll för att elever ska våga kommunicera på ett främmande språk. Denna litteraturstudie undersöker vad tidigare forskning säger om vad som påverkar elevers motivation till att vilja prata engelska i klassrummet samt vad läraren kan göra för att motivera elever till att tala på målspråket. LÄS MER

  2. 2. Erfarenheter av en tidig respektive senare introducerad engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Louise Törell; [2017]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; Engelskundervisning; Kritisk period; Internationalisering; Språkinlärning och Språkängslan.;

    Sammanfattning : Denna undersökning fokuserar på lärares erfarenheter av att introducera engelskundervisning för elever i grundskolan. Närmare bestämt studeras lärarnas erfarenheter av att påbörja engelskundervisning tidigt jämfört med att introducera den senare för sina elever. LÄS MER

  3. 3. Muntlig kommunikation i engelskundervisningen - en litteraturstudie : Hur lärare kan motivera elever i åk 4-6 till muntlig aktivitet i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Therese Stefansdotter; [2015]
    Nyckelord :Engelsk språkinlärning; kommunikativt lärande; vilja att kommunicera WTC ; självförtroende; motivation; språkängslan; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare kan motivera elever i årskurs 4-6 till att bli muntligt aktiva i engelskundervisningen. Forskningsfrågorna fokuserar därför på vilka faktorer som påverkar elevers vilja att kommunicera likväl som vilka undervisningsmetoder som kan öka den muntliga aktiviteten i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. Språkängslan i främmandespråksklassrummet: En litteraturstudie om språkängslan i kommunikativ språkundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

    Författare :Linn Olsen; [2012]
    Nyckelord :language anxiety; foreign language learning; communicative language teaching; språkängslan; främmandespråksinlärning; kommunikativ språkundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att se vad forskningen om språkängslan säger om vad språklärare kan göra för att skapa en låg nivå av ängslan och därmed ett bättre klimat för språkinlärning i ett kommunikativt klassrum. Uppsatsen är forskningskonsumerande och bygger på tidigare forskning om språkängslan i främmandespråksinlärning. LÄS MER