Sökning: "Språkintroduktion"

Visar resultat 11 - 15 av 97 uppsatser innehållade ordet Språkintroduktion.

  1. 11. Språkutvecklande matematikundervisning i gymnasieskolan : matematiklärares beskrivningar av språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Erik Eklöf; Kristina Sahlman; [2022]
    Nyckelord :gymnasieskolan; kommunikation; matematikundervisning; språkutvecklande arbetssätt; stöttning;

    Sammanfattning : I dagens skola finns det ungefär 140 olika modersmål representerade, vilket gör att skolan präglas av mångfald och blir en kulturell mötesplats. Detta ställer höga krav på att undervisningen utvecklar både språk- och ämneskunskaper, vilket skolans styrdokument betonar. LÄS MER

  2. 12. Från Språkintroduktion till ett nationellt program : Nyanlända elevers upplevelser av sociala förutsättningar och stöttning i förberedelseundervisning och på nationellt program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Sofia Tayar; [2022]
    Nyckelord :Språkintroduktionsprogrammet; nationellt program på gymnasiet; nyanlända elever; stöttning; inkludering; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Studien handlar om nyanlända elevers upplevelser på Språkintroduktionsprogrammet (Sprint) och på ett nationellt program. Syftet är att förmedla före detta elevers erfarenheter av sociala förutsättningar på Språkintroduktionsprogrammet och på ett nationellt program på gymnasiet. LÄS MER

  3. 13. Lärares upplevelser av att använda nyanlända elevers flerspråkighet i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Malin Duveblad; [2022]
    Nyckelord :språkintroduktion; translanguaging; transspråkande; modersmål; svenska som andraspråk; tvåspråkig;

    Sammanfattning : This study explores how teachers view the role of students’ multilingualism at a Language Introduction Program (Språkintroduktion) for newly arrived students aged 16–20 in Sweden. Through qualitative interviews with teachers, analyzed through phenomenography theory, the study explores when teachers make use of their students’ multilingualism and what potential risks they view with a multilingual pedagogy. LÄS MER

  4. 14. Ordinlärning i L2-svenska: En studie om lexical inferencing och strategianvändning av andraspråkselever på Språkintroduktion och gymnasiet

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Saadat Karimi; [2022]
    Nyckelord :lexical inferencing; andraspråksinlärning; ordinlärningsstrategier; think-aloud; framgångsrik inlärare;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersökes inlärning av svenska som andraspråk hos två grupper av ungdomar på en gymnasieskola i Sverige. Fokus i studien riktas mot användningen av ordinlärningsstrategier vid andraspråksinlärning hos dessa informanter, dvs. LÄS MER

  5. 15. Studiehandledning på modersmål : En kvalitativ studie om studiehandledarens samarbete med lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Abdulkarim Ahmed; [2022]
    Nyckelord :Nyanländ elev; Språkintroduktion; Studiehandledning; Studiehandledare;

    Sammanfattning : .... LÄS MER