Sökning: "Språkintroduktionsprogrammet"

Visar resultat 21 - 25 av 48 uppsatser innehållade ordet Språkintroduktionsprogrammet.

  1. 21. Påverkan av inlärningsstrategier vid ordinlärning. En studie om ordinlärning i svenska som andraspråk av ungdomar på Språkintroduktionsprogrammet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Saadat Karimi; [2019-02-12]
    Nyckelord :ordinlärning; inlärningsstrategier; ordkunskap; akademiska ord; inre struktur; yttre struktur; abstrakta ord;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om ordinlärning i svenska som andraspråk hos ungdomar på Språkintroduktionsprogrammet (SI) vid en gymnasieskola i en mellanstor kommun i Sverige. Undersökningens fokus ligger på ordinlärningen och påverkan av inlärares ordinlärningsstrategier vid denna process. LÄS MER

  2. 22. Bygga svenska i praktiken

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mona Baker; [2019]
    Nyckelord :Bedömning; Bygga svenska; nyanlända elever; språkutveckling; svenska som andraspråk; undervisning;

    Sammanfattning : Bygga svenska är ett nytt bedömningsmaterial som publicerades av Skolverket år 2017. Syftet med materialet är att stödja lärare som undervisar nyanlända elever på bland annat språkintroduktionsprogrammet i sin bedömning av språkutveckling. LÄS MER

  3. 23. ”Jag tänkte på att börja gymnasiet, det var min dröm att göra som andra ungdomar och börja gymnasiet.” : En fallstudie om övergången från språkintroduktionsprogrammet till ett nationellt gymnasieprogram.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Katarina Lindberg; [2019]
    Nyckelord :inkludering; nyanlända elever; specialpedagogiskt stöd; svenska som andraspråk; övergång;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en fördjupad förståelse av nyanlända elevers skolsituation i övergången från språkintroduktionsprogrammet till ett nationellt gymnasieprogram. Lyckade övergångar kännetecknas av olika former av stöttning utifrån elevers individuella behov. LÄS MER

  4. 24. Double trouble? - Engelskans roll på språkintroduktionsprogrammet ur ett motivations- och identitetsperspektiv

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Nilsson; [2019]
    Nyckelord :parallell andraspråksinlärning; språkintroduktionsprogrammet; Zoltán Dörnyei; L2 motivational self system; engelska; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : På det gymnasieförberedande språkintroduktionsprogram-met går nyanlända elever som varit i Sverige i maximalt fyra år. Eleverna lär sig två andraspråk – svenska och engelska – samtidigt, trots att många av dem har dåliga förutsättningar för att lyckas i skolan. LÄS MER

  5. 25. "Jag har inte problem, jag har kontakter" : Några nyanlända elevers tankar om gymnasievalet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hanna Otthén; Ebba Widelius; [2019]
    Nyckelord :Språkintroduktion; nyanlända elever; utbildningsval;

    Sammanfattning : Sveriges utbildningssystem präglas av valfrihet, vilket kräver att elever har information och kunskap om olika valalternativ. Forskning som undersökt utbildningsval har ofta fokuserat på elever i allmänhet och mer sällan uppmärksammat elever som är nya i det svenska utbildningssystemet. LÄS MER