Sökning: "Språkintroduktionsprogrammet"
Visar resultat 21 - 25 av 48 uppsatser innehållade ordet Språkintroduktionsprogrammet.
21. Påverkan av inlärningsstrategier vid ordinlärning. En studie om ordinlärning i svenska som andraspråk av ungdomar på Språkintroduktionsprogrammet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Den här uppsatsen handlar om ordinlärning i svenska som andraspråk hos ungdomar på Språkintroduktionsprogrammet (SI) vid en gymnasieskola i en mellanstor kommun i Sverige. Undersökningens fokus ligger på ordinlärningen och påverkan av inlärares ordinlärningsstrategier vid denna process. LÄS MER
22. Bygga svenska i praktiken
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Bygga svenska är ett nytt bedömningsmaterial som publicerades av Skolverket år 2017. Syftet med materialet är att stödja lärare som undervisar nyanlända elever på bland annat språkintroduktionsprogrammet i sin bedömning av språkutveckling. LÄS MER
23. ”Jag tänkte på att börja gymnasiet, det var min dröm att göra som andra ungdomar och börja gymnasiet.” : En fallstudie om övergången från språkintroduktionsprogrammet till ett nationellt gymnasieprogram.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att få en fördjupad förståelse av nyanlända elevers skolsituation i övergången från språkintroduktionsprogrammet till ett nationellt gymnasieprogram. Lyckade övergångar kännetecknas av olika former av stöttning utifrån elevers individuella behov. LÄS MER
24. Double trouble? - Engelskans roll på språkintroduktionsprogrammet ur ett motivations- och identitetsperspektiv
Magister-uppsats, Lunds universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : På det gymnasieförberedande språkintroduktionsprogram-met går nyanlända elever som varit i Sverige i maximalt fyra år. Eleverna lär sig två andraspråk – svenska och engelska – samtidigt, trots att många av dem har dåliga förutsättningar för att lyckas i skolan. LÄS MER
25. "Jag har inte problem, jag har kontakter" : Några nyanlända elevers tankar om gymnasievalet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Sveriges utbildningssystem präglas av valfrihet, vilket kräver att elever har information och kunskap om olika valalternativ. Forskning som undersökt utbildningsval har ofta fokuserat på elever i allmänhet och mer sällan uppmärksammat elever som är nya i det svenska utbildningssystemet. LÄS MER