Sökning: "Språklära"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Språklära.

  1. 1. Gamification i Duolingo : Vilka aspekter bidrar mest till motivation?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Nora Nyberg; Linnéa Svärd; Agnes Åberg; [2023]
    Nyckelord :Duolingo; Motivation; Gamification; Språklära;

    Sammanfattning : This thesis addresses the research question; ‘Which aspects of gamification contribute the most to motivate people using the application Duolingo?’. This has been done through a quantitative questionnaire study, which we have distributed to people (n=644) that shows familiarity with the application. LÄS MER

  2. 2. Ovtta L2 sámegielčálli teavsttaid guorahallan gielalaš hástalusaid oaidninguovllus

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Marie Wågström Sevä; [2022]
    Nyckelord :Árbegiella; dáhpáhusdutkan; davvisámegiella; eatnigiella; giellaoahppa; grammatihkka; L1-giella; L2-giella; morfologiija; nubbigiella; nubbigiellaoččodeami; ruoŧagiella; SLA; syntáksa; vuosttašgiella; Arvsspråk; andraspråk; andraspråksinlärning; fallstudie; förstaspråk; grammatik; L1-språk; L2-språk; modersmål; morfologi; nordsamiska; SLA; språklära; svenska; syntax;

    Sammanfattning : Abstrakt Jag har gjort en fallstudie där jag har sammanställt och analyserat fyra olika texter som är skrivna av en nordsamisk arvspråksskribent som har nordsamiska som ett av sina andraspråk och svenska som modersmål. I studien har jag tittat på språkliga svårigheter i skrivandet, utmaningar kopplade till specifik texttyp och på vilket sätt de språkliga utmaningarna har hanterats av skribenten efter att läraren har lämnat kommentarer på texten. LÄS MER

  3. 3. Två multimodala läroböcker i ämnet svenska för årskurserna 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Piotr Popowicz; Tabesh Soltani; [2021]
    Nyckelord :Lärobok; läromedel; mellanstadiet; analys; nyanlända; läsförståelse; skrivförståelse;

    Sammanfattning : Skolan har en viktig uppgift genom att överlämna ett urval av tidigare gjorde erfarenheter till den nya människan med målet att den nya människan inte ska behöva lära sig allt baserat på nya erfarenheter. Ett sätt att överföra de tidigare erfarenheterna och kunskaperna till dagens elever är genom läroböcker som är en koncentrerad form av erfarenhetsförmedling. LÄS MER

  4. 4. Språklära och spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johanna Benitez; Sandra Holm; [2020]
    Nyckelord :Språklära; Visual Novel; glosförhör;

    Sammanfattning : Spel som undervisningsmetod har under de närmsta åren varit ett väldiskuterat ämne. Den här studien ämnade att forska vidare i ämnet genom att göra en kvalitativ undersökning. LÄS MER

  5. 5. ”Substantiv är namn på ting såsom klocka, boll och ring” En komparativ och kvalitativ analys av läromedel i svenska för gymnasieskolan efter 2011

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Jacqueline Kellgren; [2018-05-02]
    Nyckelord :Grammatik; gymnasieskolan; Gy11; Lgy11; läromedel; styrdokument; svenska; ämnesplan;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att klarlägga dels hur ett antal grammatiska termer/begrepp och deras funktioner beskrivs och definieras i ett antal läromedel i ämnet svenska i gymnasieskolan, dels ska jag jämföra läromedlen med vetenskapliga standardverk för att se vilka beskrivningar och motiveringar som ges till studiet av grammatik. Grammatik i svenskämnet diskuteras bland annat av Maia Andréasson, docent i nordiska språk vid Göteborgs universitet, som menar att grammatik inte ska betraktas som en ö i svenskundervisningen, utan grammatiklektionerna behöver betraktas som de språklektioner de är (Svensklärarföreningens tidskrift Svenskläraren 24/11/2017). LÄS MER