Sökning: "Språklig bas"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Språklig bas.

  1. 1. Lässtrategier för textproblem inom bråk i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nadia Amjadi; Sara Marknäs; [2022]
    Nyckelord :problemlösning i matematik; språk i matematik; stöttande frågor; scaffolding.;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur elever kan få språklig stöttning i matematik, mer specifikt vid problemlösning inom bråk i matematik. Syftet är att ta fram språklig stöttning vid problemlösning inom bråk i matematik. LÄS MER

  2. 2. "Det kan vara då man behöver det som mest." : En fallstudie om förståelsen av språklig sårbarhet och stöd inom kommunal vuxenutbildning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lindha Hultgren; [2022]
    Nyckelord :heterogenitet; sårbarhet; stöd; behov; utmaningar; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Hultgren, Lindha (2022). ”Det kan vara då man behöver det som mest.” Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Om andraspråksinlärning och andraspråksinläraren i debatten om Sfi : En kritisk diskursanalytisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Linnea Rutström; [2019]
    Nyckelord :Sfi; media; språkideologi; kritisk diskursanalys; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera de diskurser som manifesteras inom mediedebatten om Sfi 2018, samt synliggöra de underliggande budskapen inom dessa diskurser och förankra dem i rådande språkideologier. Studien ämnar besvara följande forskningsfrågor: Vilka diskurser kring Sfi kan identifieras i mediedebatten 2018? Vad sägs om andraspråksinlärning och andraspråksinläraren inom dessa diskurser? Vilka språkideologier framträder i debatten? Med teorier om språkideologi som bas och kritisk diskursanalys (CDA) som metod fokuserar studien på hur verkligheter konstrueras genom olika yttranden om Sfi. LÄS MER

  4. 4. Bara ba : En undersökning av diskurspartikeln bas funktioner i skrift i bloggar år 2014

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Hilma Pelli; [2016]
    Nyckelord :ba; blogg; diskurspartikel; ungdomsspråk;

    Sammanfattning : Sammandrag Denna uppsats utgår från Elsie Andersson-Wijks (1997) frågeställning huruvida den ungdomsspråkliga diskurspartiklen ba idag även används av vuxna samt om den trängt i skriftspråket. Studien bygger på korpusar i form av bloggtexter från Språkbankens resurs Bloggmix från år 2014 och ämnar undersöka hur diskurspartikeln ba används i skriftspråk i bloggar samt om dessa bloggar kan avslöja något om vilken åldersgrupp som idag använder ordet ba i skrift. LÄS MER

  5. 5. "Det beror på vilken språklig nivå man har uppnått” : En kvalitativ studie om några språklärares upplevelser gällande undervisning av flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Bruce Loeb; [2016]
    Nyckelord :Elever med utländsk bakgrund; flerspråkighet; modersmål; modersmålsundervisning; monokultrullnorm;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur språklärare på en gymnasieskola upplever ”flerspråkighet” när det gäller undervisning av elever med utländsk bakgrund. Följande frågeställningar beaktades i studien: Vilka didaktiska utmaningar upplever språklärarna som undervisar elever med annat modersmål än svenska att det finns i klassrummet?  På vilket/vilka sätt upplever språklärarna att flerspråkighet är en möjlighet eller ett hinder för elever med ett annat modersmål än svenska? Vilken betydelse anser några språklärare att modersmålet har för elever med utländsk bakgrund? Metoden som användes var kvalitativ och resultatet samlades in via semistrukturerade intervjuer av fyra lärare på en gymnasieskola i centrala Sverige. LÄS MER