Sökning: "Språklig medvetenhet"

Visar resultat 1 - 5 av 162 uppsatser innehållade orden Språklig medvetenhet.

  1. 1. ”Hitta språket” i förskoleklass Lärares erfarenheter av Skolverkets kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Anna-Lena Wahldén; Jessica Rengsvik; [2019]
    Nyckelord :förskoleklass; Hitta språket ; kartläggningsmaterial; språklig medvetenhet; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning Rengsvik, Jessica och Wahldén, Anna-Lena (2019), ”Hitta språket” i förskoleklass - Lärares erfarenheter av Skolverkets kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Läs- och skrivinlärning i tidig skolålder : En kvalitativ studie om lärares arbete med läs- och skrivinlärning i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Elin Englöw; [2019]
    Nyckelord :Learning to read; learning to write; linguistic awareness; teaching; pupils; teacher; Läsinlärning; skrivinlärning; språklig medvetenhet; undervisning; elever; lärare;

    Sammanfattning : The survey is based on qualitative research interviews with four active teachers from primary school. The purpose of the study is to gain knowledge of how to work with reading and writing learning in year one. The study is based on four issues that concern the teachers' views on the early work on reading and writing. LÄS MER

  3. 3. Är språket nyckeln till matematik? : En studie om språkets betydelse i matematikundervisningen i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Jonsson; Rebecka Mogård; [2019]
    Nyckelord :Språklig medvetenhet; informella begrepp; formella begrepp; matematikundervisning i lågstadiet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Nyanlända elevers lärande : en litteraturstudie om de faktorer som gynnar elevernas kunskapsutveckling när språk och samhällsorienterat ämne möts

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation; Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Lindström; Agnes Haglund; [2019]
    Nyckelord :samhällsorienterade ämnen; historia; religionskunskap; geografi; samhällskunskap; flerspråkighet; nyanländ; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; andraspråk.;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att belysa hur forskning beskriver de faktorer som gynnar nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling inom de samhällsorienterande ämnena. Studien utgår från sociokulturell teori där socialt samspel och muntlig interaktion med andra står i fokus. LÄS MER

  5. 5. Ursäkta, jag ska bara pudra näsan! : Om individers ackommodation av språkliga uttryck och grad av medvetenhet i samband med toalettbesök

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Anna Tindefjord Norlander; [2019]
    Nyckelord :linguistic variation; accommodation; language and awareness; language and identity; language and gender; sociology of language; sociolinguistics; språklig variation; ackommodation; språk och medvetenhet; språk och identitet; språk och kön; språksociologi; sociolingvistik;

    Sammanfattning : Den här språksociologiska undersökningen tar reda på hur individer anpassar sitt språkliga uttryck i samband med toalettbesök i privat, offentligt och högtidligt sammanhang, samt deras grad av medvetenhet och normanpassning i känsliga sammanhang. Detta har gjorts genom en enkätstudie där totalt 362 respondenter svarat på både öppna och slutna frågor, vilket har gett både kvantitativa och kvalitativa data. LÄS MER