Sökning: "Språkliga landskap"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Språkliga landskap.

  1. 1. Biblioteket bortom böckerna: Representationen av minoritetsspråk och modersmål i Göteborgs stadsbiblioteks språkliga landskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Louise Bengtsson Rylander; [2019-04-03]
    Nyckelord :Språkliga landskap; bibliotek; minoritetsspråk; modersmål; bibliotekslagen; språklagen; språklig representation; synlighet; diskurs;

    Sammanfattning : Den svenska bibliotekslagen säger att bibliotek skall vara tillgängliga, anpassas efter brukarnas behov och att bibliotek skall prioritera de nationella minoriteterna och de med annat modersmål än svenska. Bibliotekslagen, tillsammans med språklagen, stödjer således flerspråkighet och mångfald. LÄS MER

  2. 2. Hur talar Göteborgs statyer till stadens andraspråksinlärare? En semiotisk studie som utforskar språkinlärning i det språkliga landskapet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Patricia Amarill László; [2018-07-04]
    Nyckelord :språkligt landskap; semiotiska tecken; kommunikationsstrategier;

    Sammanfattning : ”every space and place in the world becomes readable or interpretable as a classroom” (Soja, 2004:xi i Malinowski 2015:106)Syftet med denna studie är att stödja och underlätta andraspråksinlärares språkutveckling genom att upptäcka nya, väl fungerade studiemiljöer. Elever och lärare utforskar tillsammans och observerar det språkliga landskapet som språkutvecklande arbetsmiljö, sedan analyseras det hur denna miljö bidrar till målspråkets inlärning. LÄS MER

  3. 3. SCHILDER AUF DEN STRAßEN IN KÖLN UND GÖTEBORG. Versuch einer textsemiotischen Vergleichsanalyse

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Malin Söderberg; [2018-06-12]
    Nyckelord :tyska; Sprachliche Landschaften; Schwedisch; Deutsch; Textsemiotik;

    Sammanfattning : I denna kandidatuppsats gör jag en semiotisk analys av språkliga landskap i Köln och Göteborg. Det som undersöks är vilka olika Codes som förekommer på offentliga skyltar: såsom verbala, symboliska och/eller ytterligare. LÄS MER

  4. 4. "Det har vi inte ens reflekterat över" : En kvalitativ studie av synliggörandet av språklig mångfald i en svensk skola

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Anna Pollack; [2018]
    Nyckelord :Linguistic landscaping; språkligt landskap; språkpolicy; språklig mångfald; grundskola; Linguistic landscaping; språkligt landskap; språkpolicy; språklig mångfald; grundskola;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att undersöka hur den språkliga mångfalden synliggörs, utifrån lingustic landscaping, i en kommunal grundskolas lokaler: i två klassrum, i uppehållsrummet med omkringliggande korridorer samt i skolbiblioteket. Kvalitativa semistrukturerade forskningsintervjuer har genomförts med utvalda nyckelpersoner: skolans biträdande rektor samt skolbibliotekarien. LÄS MER

  5. 5. Språket på väggarna : En etnografiskt inspirerad studie av hur flerspråkighet synliggörs i en skolas lingvistiska landskap

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Andreas Nuottaniemi; [2018]
    Nyckelord :Lingvistiskt landskap; translanguaging; geosemiotik; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka i vilken mån och hur flerspråkighet synliggörs i en skolas lingvistiska landskap. Detta görs utifrån följande frågeställningar: (1) Vilka språk finns representerade i skolans lingvistiska landskap och hur reflekterar de elevernas språkliga resurser? (2) I vilken mån framställs flerspråkighet som en resurs i det lingvistiska landskapet? (3) På vilket sätt kan det lingvistiska landskapet bidra till (re)produktionen av ideologier förknippade med språk i skolan? Flerspråkighet tolkas i uppsatsen utifrån ett translanguaging-perspektiv, där språkförmågan hos individen ses som en sammanhållen, flytande kompetens. LÄS MER