Sökning: "Språkmaterial"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Språkmaterial.

  1. 1. Språkrika lärmiljöer i förskolan : En kvalitativ studie om inomhusmiljöns betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Bogren; Ellinor Cedergren; [2024]
    Nyckelord :språkutveckling; inomhusmiljö; förskola; sociokulturell teori; intervjuer; observationer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare planerar och utformar inomhusmiljön för att stimulera barns språkutveckling. Studien bestod av två delstudier. Delstudie I intervju och delstudie II observation. Insamlingsmetoden för delstudie I intervju var semistrukturerade intervjuer och fem förskollärare intervjuades. LÄS MER

  2. 2. Ideologiska dilemman och läraridentitet i Montessoripedagogers berättelser om Maria Montessoris designade språkmaterial

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johan Claesson; [2023]
    Nyckelord :Montessori; Language learning material; Early childhood education; Ideological dilemmas;

    Sammanfattning : Aktuell forskning belyser betydelsen av sensoriska upplevelser och rörelse i inlärningsprocessen. Sensoriska upplevelser påverkar hjärnans aktiveringsmönster på ett positivt sätt, vilket leder till en mer effektiv inlärningsupplevelse. LÄS MER

  3. 3. Utemiljöns betydelse för förskolebarns språk : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Zeinab Barbich; Pernilla Westin; [2021]
    Nyckelord :Barns språk; förskollärare; kommunikation; socialt samspel; sociokulturell teori; språkaktiviteter och utemiljö;

    Sammanfattning : Språket har en stor betydelse för barns utveckling, lärande, kommunikation och samspel, enligt den sociokulturella teorin som är vald för analys i denna studie. Barn som dagligen spenderar mycket tid på förskolan i samspel med andra barn och vuxna behöver språket. LÄS MER

  4. 4. Babblarna : Språkutveckling på ett medvetet eller omedvetet sätt

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Malin Landstedt; Veronica Liljeberg; [2017]
    Nyckelord :Babblarna; Förskola; Språkmaterial; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår kvalitativa studie är att synliggöra om materialet Babblarna används medvetet som ett språkutvecklande material. Vi vill synliggöra hur pedagogen förmedlar materialet till barnen och undersöka vilka kommunikationsformer pedagogen använder sig av. LÄS MER

  5. 5. Språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan: En deltagande observations- och intervjustudie om fyra förskollärares arbetssätt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Karolina Yngvesson; Linda Röjfors; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstraktStudiens syfte var att undersöka hur det språkutvecklande pedagogiska arbetet genomfördes för flerspråkiga barn. Frågeställningen studien utgick från var:- Hur sker det pedagogiska arbetet för att främja språkutveckling hos flerspråkiga barn?Studien tar utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet och tidigare forskning. LÄS MER