Sökning: "Språknormer"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet Språknormer.

  1. 1. ”Jag pratar bara vanligt språk” : Barns perspektiv på deras flerspråkiga repertoar under måltiden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nadia El-Sayed Sparr; Robin Paul; [2023]
    Nyckelord :förskola; flerspråkighet; barndomssociologi; etnografi; språkhierarki; språknorm;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka barns perspektiv på sitt språkliga handlingsutrymme, samt hur deras syn på flerspråkighet skiljer sig från deras flerspråkiga utövande i en situerad aktivitet, närmare bestämt den pedagogiska måltiden lunchen. Studien genomfördes med etnografi som undersökningsmetod, bestående av deltagande observationer och informella gruppintervjuer med barn i åldrarna 3–5 år, på en förskola belägen i ett sociologiskt heterogent bostadsområde i Uppsala. LÄS MER

  2. 2. De och dem – Hur svårt kan det vara? : En studie kring högstadieelevers behärskning av de och dem och dess samband med lärares attityder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linnea Andersson; [2023]
    Nyckelord :De dem dom; språkattityder; språknormer; svenskundervisning; tal- och skriftspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa högstadieelevers behärskning av pronomenen de och dem i skrift samt identifiera om det finns ett samband mellan lärares attityder till de, dem och dom och elevers behärskning av de och dem. För att uppnå syftet har kvantitativ och kvalitativ metod använts. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet och den svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Lantto; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; transspråkande; kodväxling;

    Sammanfattning : Ambitionen med denna studie är att finna ett kunskapsunderlag för vikten av att alla lärare utvecklar sin ämnesundervisning genom att systematiskt arbeta med att integrera språk- och ämnesundervisning för flerspråkiga elever, d.v.s. att arbeta med språkinriktad undervisning. LÄS MER

  4. 4. Lite mer tydligare? : Bruket av dubbel adjektivkomparation ur ett språkriktighetsperspektiv

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Elin Montecinos; [2022]
    Nyckelord :dubbel adjektivkomparation; språknormer; språkvård; språkriktighet; korpusundersökning;

    Sammanfattning : Normalt kompareras adjektiv i svenskan antingen med ändelserna -are och -ast eller genom omskrivning med mera och mest, men ibland kan man se en kombination av dessa varianter, som i mer intressantare eller mest underbarast. Detta trots att det för de flesta med svenska som modersmål strider mot språkkänslan. LÄS MER

  5. 5. Med den ena foten i verkstaden ochden andra i klassrummet : Elever på det industritekniska programmets egen syn på språkanvändande

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Room Sebastian; [2022]
    Nyckelord :Language use; Linguistic affinity; Linguistical norms; Upper secondary school; Vocational programme; Industrial-technical programme; Thematic analysis; Workshop; Classroom; Språkanvändning; Språklig förtrogenhet; Språknormer; Gymnasieskola; Yrkesförberedande program; Industritekniska programmet; Tematisk analys; Verkstad; Klassrum;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur elever på det industritekniska programmet ser på sitt egetanvändande av språket i undervisningen. I undersökningen riktas fokus på hur elevernauppfattar sitt eget användande av språket i både program- och gymnasiegemensamma ämnen. LÄS MER