Sökning: "Språkrepertoarer"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Språkrepertoarer.

  1. 1. Transpråkandet ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nazem Kadhem; Muntaha Al-Sudan; [2020]
    Nyckelord :andraspråk; flerspråkighet; språkundervisning; transspråkande; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Translangauging eller transspråkande är ett arbetssätt som kan användas i skolor med många nyanlända elever. Det finns flera studier och artiklar som undersöker den teoretiska bakgrunden till transspråkande och många av dessa ger skäl till att det bör praktiseras under språkundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Lärares förhållningssätt till elevers språkrepertoarer : Hur lärare i svenska som andraspråk och engelska planerar och genomför undervisning med flerspråkiga elever i svenska högstadie- och gymnasieskolor

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Nellie Lindqvist; [2019]
    Nyckelord :flerspråkighet; elevers språkrepertoarer; andraspråksundervisning; främmandespråksundervisning; språkutvecklande arbetssätt; enkät- och intervjustudie;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. "Man får två chanser att förstå” : en interventionsstudie om TAKK som kommunikationsstödjande verktyg

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Elin Blomqvist; Ninni Blomström; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språklig mångfald; språkrepertoar; svenska som andraspråk; translanguaging.;

    Sammanfattning : Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, TAKK, är ett kommunikationsstödjande verktyg som bygger på tecken från det svenska teckenspråket. Syftet med arbetet har varit att undersöka huruvida TAKK kan fungera som ett verktyg för att eleverna i en klass med språklig mångfald ska kunna använda sina språkrepertoarer för att förstå och göra sig förstådda i en svenskspråkig skolmiljö. LÄS MER

  4. 4. Språkanvändning i språkinlärning : En studie om hur kinesiska förstaspråktalare använder befintliga språkliga resurser i expandering av sina språkrepertoarer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Zhiyin Zhang; [2017]
    Nyckelord :Språkrepertoarer; språkanvändning; språkideologier; språkinlärning;

    Sammanfattning : Den här studien studerar kinesiska förstaspråktalares beskrivning och självbedömning av sina språkrepertoarer, med fokus på hur deras språkanvändning och omgärdande språkideologier inverkar på deras inlärning av svenska. Informanterna som deltog i studien har lärt sig engelska efter deras första språk och de behärskar dessutom andra språkvarieteter i olika utsträckning. LÄS MER