Sökning: "Språkstörning förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden Språkstörning förskola.

  1. 1. Barnet som kommunicerar via sitt kroppsspråk : Ett arbete om språkstörning, kommunikationsformer och inverkan på den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emmelie Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Fri lek; språkutveckling; språkstörning; inkludering; exkludering; förskola;

    Sammanfattning : Min studie syftar till att studera hur barn med ett bristfälligt språk kommunicerar, interagerar, inkluderas eller exkluderas under den fria leken.  Det ligger även i mitt intresse att undersöka hur pdagogerna på förskolan ser på inkludering av barn utan ett verbalt språk inom förskoleverksamheten.  .. LÄS MER

  2. 2. Språkmiljöer i förskolan på olika villkor : En kvalitativ studie ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Alexandra Törnevik; [2021]
    Nyckelord :Preschool; Preschool teacher; Language environment; Language disorder; Language development; Förskola; Förskollärare; Språkmiljö; Språkstörning; Språkutveckling;

    Sammanfattning : In the following study, the work of educators has been studied. This is in the form of how educators use language-stimulated learning environments to promote the language of children with language disorders. LÄS MER

  3. 3. Barn med språkstörning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares och specialpedagogers förutsättningar i arbetet med barn med språkstörning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Frida Jansson; Elisabethe Jarméus; [2021]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; kunskap; lärmiljö; samspel; samverkan; specialpedagog; språkstörning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Språkstörning är en vanlig, dock okänd för många, funktionsvariation och det är av stor betydelse att barn med språkstörning får den hjälp de har rätt till för att kunna lära och utvecklas så långt som möjligt. Med denna studie ville vi, genom kvalitativa intervjuer, undersöka förskollärares och specialpedagogers kunskap om språkstörning och vilka förutsättningar de definierar i arbetet med barn med språkstörning i förskolan och för att kunna bidra med en fördjupad kunskap till forskningen. LÄS MER

  4. 4. Språkstörningar hos flerspråkiga barn : Förskollärares upptäckt och arbete med misstänkta språkstörningar hos flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Stina Karlman; Johanna Sundin; [2021]
    Nyckelord :språkstörningar; flerspråkighet; förskola; förskollärare; modersmålsstödjare; akk; tras; dilemma;

    Sammanfattning : Inledning Studien är en undersökning av hur förskollärare kan upptäcka språkstörningar hos flerspråkiga barn. Detta även om förskollärarna inte talar de olika modersmål som barnen talar. Studien behandlar även förskollärares arbetssätt med och upptäckten av språkstörningar hos flerspråkiga barn. LÄS MER

  5. 5. Språkstörning: den okända funktionsnedsättningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Alma Camo; [2021]
    Nyckelord :Framgångsfaktor; förskola; specialpedagogik; språkstörning;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag I Sverige har 1 av 14 barn språkstörning därför är det av intresse att få kunskap om förskollärarnas upplevelser och olika framgångsfaktorer i arbete med barn som har språkstörning. Pedagoger behöver kunskap och kompetenser kring vad språkstörning är för att kunna möta dessa barn och ge adekvat stöd (Sjöberg, 2014; Nettelbladt 2007; Hallin 2019). LÄS MER