Sökning: "Språkutredning"
Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Språkutredning.
1. Virtuell simulerad undervisning om språkutredning i speciallärarutbildningen : om lärande, etik och bedömningspraktik
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka betydelsen av att använda virtuell simulerad undervisning (virtual reality, VR) i speciallärarutbildningen med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling som alternativ och komplement till autentiska test med elever för att belysa lärande, etiska aspekter och bedömningsformen i en VR-miljö. Bakgrunden till studien är att speciallärarstudenterna behöver öva upp sina färdigheter i att genomföra språk-, skriv- och läsutredningar. LÄS MER
2. Logopedisk utredning av flerspråkiga barn med språkliga svårigheter : möjligheter och utmaningar
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicinSammanfattning : I takt med att andelen flerspråkiga personer i samhället växer blir flerspråkiga barn en ökande patientgrupp inom den logopediska verksamheten. Detta ställer därmed nya krav på logopeders kompetens och omhändertagande av denna patientgrupp. LÄS MER
3. Validering av föräldraskattningsformuläret SCDI-III för svenska barn i tre års ålder
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakultetenSammanfattning : Föräldraskattningsformuläret The Swedish Communicative Development Inventory (SCDI-III) är en modifierad form av MacArthur-Bates Communicative Development Inventorys tredje form (CDI-III), och har tagits fram som ett forskningsinstrument för undersökning av språkförmågan hos barn i åldersgruppen 2;6-4;0 år. Det är av stor betydelse att barn i riskzonen för att utveckla en språkstörning upptäcks i tid för att språket ska kunna stimuleras under gynnsamma utvecklingsfaser. LÄS MER
4. Muntliga och skriftliga faktaredogörelser och samband med arbetsminne i årskurs 6 och årskurs 8
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syftet med studien var att studera muntliga och skriftliga faktaredogörelser hos normalspråkiga elever i årskurs 6 och 8 och att se om det fanns samband mellan produktmått på faktaredogörelser och arbetsminneskapacitet Dessutom syftade studien till att undersöka samband mellan kvalitets- och kvantitetsmått i de skriftliga faktaredogörelserna genom att låta två lärare göra helhetsbedömningar av redogörelserna. Såvitt författarna vet, har inga tidigare logopediska studier i Sverige undersökt faktaredogörelser på detta sätt. LÄS MER