Sökning: "Språkutveck"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Språkutveck.

  1. 1. Språkutvecklande undervisning : -kan den öka elevernas måluppfyllelse i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Therese Boman; [2023]
    Nyckelord :språkutvecklande undervisning matematik; språkutvecklande arbetssätt; flerspråkiga klassrum; textuppgifter; lärobok matematik; kooperativt lärane;

    Sammanfattning : Detta arbete tar sin utgångspunkt i att jag arbetar på en skola där en stor del av eleverna har utländsk bakgrund. Senaste PISA- studien visar att grupper med utländsk bakgrund presterar på lägre nivå i matematik och detta var något som även visade sig på vår skolas resultat på nationella proven i matematik. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskolan : En språkutvecklande aktivitet för alla barn?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sara Nordh; Julia Lundmark; [2021]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Högläsning; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka förskollärares användning av högläsning som språkutveck- lande verktyg med barn i förskolan. Användningen av högläsning undersöktes i relation till vilken åldersgrupp förskollärarna arbetade med, för att kunna jämföra eventuella skillnader. LÄS MER

  3. 3. Barns språkutveckling i förskolan - ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Larsson; Annica Andersson; [2016]
    Nyckelord :Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares perspektiv språkutveckling och hur de arbetar för att främja barns språkutveck pliån bga sranms t hur de bDeesnk rmiveetro dfö sroskmo laannvsä bnedteysd velasre o nsätrru dkettu kreormadmee irn ttiellr vbjaurenrs m sperdå ökplipgna au tfrvåegcokrli nocgh. fRöeljsduflrtåagteotr . LÄS MER

  4. 4. Musik och drama som språkstimulerande verktyg?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Henrik Kraft; Maja Lind; [2012]
    Nyckelord :Estetiska läroprocesser; Musik; Drama; Språkutveck;

    Sammanfattning : Av tidigare erfarenheter från HFU och VFU så anser vi att ämnena musik och drama är två språkstimulerandeverktyg. Vi har fokuserat oss på det verbala språket och har därför undersökt om vår förförståelse stämmer överensmed tidigare forskning, för att på så sätt kunna använda denna kunskap för att arbeta evidensbaserat i vår framtidaprofession. LÄS MER

  5. 5. Lärarkompetens och måluppfyllelse. : Uppföljning av en läs- och språksatsning i Stockholms grundskolor

    Master-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Toura Hägnesten; [2012]
    Nyckelord :Literacy program; literacy developers; achievement; interaction model; freedom; control; stimu-lation; compulsory school.; Läs- och språksatsning; måluppfyllelse; samspelsmodell; frihet; styrning; stimulans; grundskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka effekterna av en läs- och språksatsning. Fokus ligger på att identifiera faktorer som påverkar skolor att delta, huruvida dessa har förbättrade elevresultat samt läs- och språkutveck-larnas upplevelser av förändringar i undervisning, lärarkompetens och elevernas måluppfyllelse. LÄS MER