Sökning: "Språkutvecklandearbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Språkutvecklandearbetssätt.

  1. 1. Språkstörning i förskolan : Förskolepersonals förhållningssätt till barn som har språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Sara Kurkela; [2023]
    Nyckelord :Children with special needs; language development; language disorder; preschool; Barn i behov av särskilt stöd; förskolan; språkstörning; språkutveckling.;

    Sammanfattning : This study is about preschool staff’s approach to preschool children with language disorder.  The aim of the study is to increase knowledge about the preschool staff’s approach to and working methods with children, with language disorders in preschool. LÄS MER

  2. 2. Språkstörning i mötet med skolans värld : en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Torbjörnsdottir; Anna-Maria Pettersson; [2021]
    Nyckelord :grundskola; språkstörning; språkutvecklande arbetssätt; stöttning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractTorbjörnsdottir, Amanda & Pettersson, Anna-Maria (2021). Språkstörning i mötet med skolans värld - en systematisk litteraturstudie. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklingen i Samhällsorienterade ämnen : Från vardagsspråk till ämnesspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonathan Johansson; Hamse Issa Mohamed; [2021]
    Nyckelord :språkutveckling; religionsundervisning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka vad forskningen säger om språkutvecklandearbetssätt i samhällsorienterade ämnen. I vårt arbete har vi valt att fokusera på årskurserna 6–9. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande arbetssätt : En studie om några lärares språkutvecklande arbetssätt med flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rebecka Saadou hanna; Hadil Kabro Malki; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Språkutvecklandearbetssätt; Attityder; Innehållsanalys; Cirkelmodellen; Transspråkande;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bilda en uppfattning om hur några 1-3 lärare arbetar språkutvecklande med flerspråkiga elever. Studien är av ett kvalitativt slag vilket innebär att resultatet bygger på intervjumaterial som insamlats från lärare som informanter. Det insamlade materialet har i sin tur bearbetas med en innehållsanalys. LÄS MER

  5. 5. Språkinlärningsinteraktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pia Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Klassrumsobservation; Språkinlärning; Språkinteraktion; Språklig sårbarhet; Språkstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractEriksson, Pia (2018). Språkinlärningsinteraktion. Speciallärarprogrammet, Institutionen förskolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp.Förväntat kunskapsbidragElever med språkstörning har svårigheter att nå kunskapskraven då språkliga förmågor är icentrum i skolans läroplan. LÄS MER