Sökning: "Språkutveckling; rörelse"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Språkutveckling; rörelse.

  1. 1. Förskollärares förhållningssätt inom musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Rochan Kochi; Luz Bernales; [2024]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; musik; musikdidaktik; musikundervisning;

    Sammanfattning : Abstrakt Enligt Lpfö 18 (Skolverket, 2018) ges barn möjlighet att utforska estetiska former såsom drama, rörelse och musik. Under våra verksamhetsförlagda utbildningar (VFU) perioder noterade vi barns glädje vid exponering för ljud och musik, där musiken blir en form av självuttryck och integrerat lekande och lärande. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmets utemiljö - en plats för lärande och utveckling : En kvalitativ studie med samtalspromenader som utgår från elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Daniel Lindh; Jesper Lernesjö; [2023]
    Nyckelord :Fritidshemmets utemiljö; Elevers perspektiv; Lärande; Utveckling; Lekar; Aktiviteter; Platsens utformning; Platsens egensaker;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka möjligheter fritidshemmets utemiljöer har för elevers lärande och utveckling ur elevers perspektiv. Forskningsfrågorna som studien förhåller sig till är vilka platser eleverna vistas på i fritidshemmets utemiljöer samt vad det sker för lärande och utveckling i fritidshemmets utemiljöer. LÄS MER

  3. 3. Det handlar inte bara om att läsa, utan om ett omsorgsfullt relationsskapande : En kvalitativ studie kring förskollärares relationsskapandeutifrån högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anneli Nyström; Mikaela Petersen; [2022]
    Nyckelord :Relationship building; language development; read aloud; analog reading aloud; preschool teachers; interaction; togetherness; digital reading aloud; Relationsskapande; språkutveckling; högläsning; analog högläsning; förskollärare; samspel; gemenskap; digital högläsning;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med uppsatsen är att undersöka hur förskollärare arbetar relationellt med högläsning, både analogt och digitalt i verksamheten på förskolan. För att uppnå syftet besvaras följande frågeställningar i studien:  • På vilket sätt använder sig förskollärarna av högläsning i förskolan och vad är deras syfte med högläsningen?  • På vilket sätt skapar förskollärarna gemensamt lärande genom högläsning? • Hur bjuder förskollärarna in barnen till ett gemensamt lärande med hjälp av högläsning? Studien bygger på en kvalitativ forskningsmetod där empirin kommer från sex semistrukturerade intervjuer, som efter transkribering kodats och genomgått en tematisk analys. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares arbete med barns fysiska aktivitet och rörelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Emma Rydström; Emelie Tapper Gussman; [2021]
    Nyckelord :preschool; environment; physical activities; health education; approach; beliefs; language development; förskola; miljö; fysisk aktivitet; hälsoutbildning; förhållningssätt; uppfattning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar med och skapar förutsättningar för barns fysiska aktivitet och rörelse i den dagliga verksamheten. Forskning visar att barn blir alltmer stillasittande och inaktiva då förskolans verksamhet blir med inriktad på undervisning samt ett ökat införande av digitala verktyg. LÄS MER

  5. 5. Jag lär mig genom musik och rörelse : Språk och kommunikation med musik och rörelse genom estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Joy Håkansson; [2020]
    Nyckelord :Musik; Rytmik; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur förskolorna inkluderar musik och rörelse för de yngsta barnen för att främja språkutvecklingen. Syftet med uppsatsen är att erövra kunskap kring hur pedagogerna arbetar med musik och rörelse och hur dessa kommer till uttryck i verksamheten. LÄS MER