Sökning: "Språkutveckling fonologisk medvetenhet"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Språkutveckling fonologisk medvetenhet.

  1. 1. Finns det samband mellan fonologisk medvetenhet och expressivt ordförråd hos barn i årskurs två? : Finns det skillnader i pojkar och flickors fonologiska medvetenhet och expressiva ordförråd?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Astrid Arkestad; [2024]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; expressivt ordförråd; IDS-2; Nomine; könsskillnader;

    Sammanfattning : Fonologisk medvetenhet och det expressiva ordförrådet är viktiga delar av barns språkutveckling. Studier har tidigare undersökt sambanden mellan fonologisk medvetenhet och expressivt ordförråd men det har varit svårt att fastställa hur sambandet ser ut. LÄS MER

  2. 2. Lärares syn pöå högläsning i grundskolan : Teachers' view of reading aloud in primary school

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Zubak; Rim Yousef; [2023]
    Nyckelord :högläsning; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; lärarperspektiv; litteracitet;

    Sammanfattning : Högläsning är en viktig del av elevernas språkutveckling. Däremot finns det en stor andel lärare som väljer bort högläsningen i undervisningen eftersom de inte hinner med det i vardagen. Syftet med vår studie är att undersöka hur olika lärare tillämpar högläsning i undervisningen i årskurserna F-3. LÄS MER

  3. 3. Högläsning och boksamtal för att förbättra elevers språkutveckling : En litteraturstudie om lärares användning av högläsning i samband med boksamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Sörberg; Jessie Nilsson; Emma Sjöstrand; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; boksamtal; språkutveckling; literacy; yngre elever och lågstadiet;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att studera betydelsen av högläsning i samband med boksamtal för elevers språkutveckling. Litteraturstudien fokuserar på lågstadiet men då språkutveckling börjar redan i förskolan är föreliggande studie även relevant för förskolan. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av undervisning om språklig medvetenhet och tidiga insatser i förskoleklass för att elever ska klara kunskapskraven i skolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tove Henning; Marjo Hyrkäs; [2022]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; förskoleklass; språkutveckling; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur några lärare och övrig personal i förskoleklass tillsammans med specialpedagoger och speciallärare arbetar med undervisning i förskoleklass. Särskilt med undervisning för elever som riskerar att inte klara av kunskapskraven i årskurs 1 och 3 i svenska och svenska som andraspråk. LÄS MER

  5. 5. Nu ska vi sjunga! : Sångers effekter i svenskundervisningen för årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Isabelle Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Svenskundervisning; F–3; sånger och musik; sjungande undervisning; språkutveckling; musik och språk; fonologisk medvetenhet; identitet; förståelser för omvärlden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur svensklärare i årskurs 1–3 använder sånginslag i ämnet och om lärare anser att elevers fonologiska medvetenhet, identiteter och förståelse för omvärlden stärks genom att låta elever sjunga i undervisningen. Varför detta syfte kändes aktuellt för mig är tydligheten i läroplanens ämnesplan i svenska där det uttrycks att elever ska stimuleras i att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer och att elever ska möta olika typer av texter, scenkonst och annat estetiskt berättande. LÄS MER